Afbeelding

Column Melvin: Schoolstress

Column

Melvin is 15 jaar en zit in de vierde klas van het Dalton Lyceum. Deze week vraagt hij zich af waarom er zoveel huiswerk wordt gegeven en er op school nauwelijks iets gedaan wordt.

Een toetsweek vol met toetsen die meetellen voor je eindexamen, een praktische opdracht voor scheikunde, een boekverslag voor Nederlands, een mondeling voor Duits, een presentatie voor Engels en ook nog het 'normale' huiswerk. Er wordt van je verwacht dat je het allemaal binnen een week af hebt, en dat je er ook nog een mooi cijfer voor haalt. De druk is hoog en dat levert veel stress op.

In een normale schoolweek hebben we gemiddeld twee toetsen, één verslag en per vak ongeveer twee uur aan huiswerk.
Tel daar ook nog hobby's, bijbaantjes en afspraken met vrienden bij op en je hebt een volgepropte planning waar niets in mis mag gaan.

Huiswerk filteren
Maar jammer genoeg gaat het bij veel kinderen af en toe wel mis. Burn-out's en kinderen die naar een lager niveau gaan omdat ze het werk gewoon niet meer aankunnen zijn niet ongewoon.
Het werk dat we van school allemaal krijgen is te veel om volledig af te krijgen. Het komt vaak voor dat we 's avonds om tien uur nog aan een verslag of huiswerk zitten en nog veel vaker dat we dingen gewoon niet maken. Bijna iedereen filtert het huiswerk. Van de vakken waar we moeite mee hebben of waar de docent streng controleert wordt het huiswerk gemaakt, de rest word een beetje afgeraffeld en vaak helemaal niet gemaakt.
Dat gaat meestal wel ten koste van een goed cijfer, maar er zijn tegenwoordig te veel nieuwe vakken en opdrachten bijgekomen om je echt goed op een vak te kunnen focussen.

Het beeld van een klaslokaal is in de afgelopen honderd jaar niks veranderd

Verslagen
Een paar jaar geleden bijvoorbeeld bedacht de overheid dat het leuk was om het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) te introduceren. Bij CKV doen we in de lessen verschillende handelingsopdrachten. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een presentatie over dans en moeten zogeheten Culturele Activiteiten door Professionals (CAP's) ondernemen. Wat door de school als volgt wordt omschreven: 'De leerling bezoekt een culturele instelling en schrijft over dit bezoek een verslag waarbij de individuele beleving centraal staat.'
Daarbij staat niet vermeld dat je dat in je vrije tijd moet doen en dat je zelf voor de kosten van alle musea mag opdraaien. Weer een paar presentaties, verslagen en andere opdrachten erbij om je stresslevel te verhogen.

Niks doen
De oorzaak van alle stress is volgens mij dat we op school juist bijna niks doen. We komen in de les, zitten een uur lang naar een docent te luisteren en gaan weer naar de volgende les, waar we weer een uur lang naar een docent zitten te luisteren.
Aan het eind van de dag hebben al die docenten huiswerk opgegeven en dat mogen we 's avonds allemaal gaan maken. Op school hebben we dus eigenlijk een beetje lopen niksen en aan het eind van de dag, als we thuis zijn, mogen we iets nuttigs gaan doen.
Gelukkig is er ook wel een aantal docenten dat ons tijd geeft om aan het huiswerk te werken, maar het overgrote deel laat je alles thuis maken. Als daar iets aan veranderd zou worden, zou de werkdruk na school een stuk lager worden.

Misschien wordt het zelfs eens tijd om kritisch naar het hele educatiesysteem te kijken. Het beeld van een klaslokaal is in de afgelopen honderd jaar niks veranderd, de leerlingen zitten twee bij twee naar voren gericht en krijgen les van een docent.
De hele wereld veranderd, maar het klaslokaal is hetzelfde gebleven. Als het educatiesysteem gemoderniseerd wordt, zouden werkdruk en stress vele male minder kunnen worden.

Reageren kan via www.deschakelbarendrecht.nl

Ideeën of opmerkingen voor Melvin kan men mailen naar redactiebarendrecht@baruitgeverij.nl

Advertenties uit de krant