Afbeelding

Tegenvaller voor Vijfvinkel

Algemeen

BARENDRECHT – Afgelopen donderdag werd bij VARA het programma Rambam uitgezonden, waarin ze op onderzoek uitgingen naar het succesvolle programma De Succesfactor van RTL7. Toen bleek dat het programma doorgestoken kaart is. Een tegenvaller voor Vijfvinkel Schoenen aan de Middenbaan, die een paar maanden de Business Succes Award in de schoenenbranche ontving.
Enthousiast vertelde Ad en Yda Vijfvinkel toen nog over de opnames van het programma. Op 2 februari zou de 'grande finale' plaatsvinden. Daar konden klanten voor stemmen. Maar inmiddels is het programma van televisie gehaald.
Bij Rambam werd al snel duidelijk dat iedereen die zich aanmeldt voor dit programma de prijs in zijn branche wint. Er werd namelijk voor elk bedrijf een nieuwe branche aangemaakt. Daar stond tegenover dat de winnaar meer dan twaalfduizend euro moest betalen vanwege de advertentiecampagne, die vooral bleek te bestaan uit kleine advertenties samen met heel veel andere bedrijven op één pagina.
Yda Vijfvinkel van Vijfvinkel Schoenen is er behoorlijk van geschrokken. Tijdens haar vakantie hoorde ze van de kinderen het nieuws. ,,We hadden geen idee", zegt ze. ,,In april vorig jaar werden we benaderd door het programma. We dachten er eerst over na of we hier wel aan mee wilden doen. Na ons goed ingelezen te hebben, besloten we ervoor te gaan." Na een uitgebreid telefonisch gesprek, een bezoek van ruim anderhalf uur en vervolgens nog eens een telefoontje, kregen zij te horen dat ze branchewinnaar waren. ,,We vonden het heel bijzonder. En ik kan ook niet anders zeggen dan dat het ook veel mooie dingen heeft opgeleverd. Onze medewerkers waren heel blij, de leveranciers vonden het leuk. En inderdaad, we moesten een bedrag betalen voor reclamekosten."
Wat er nu gaat gebeuren is nog niet bekend. ,,We wachten het maar af", zegt Yda. ,,We hebben een nare smaak in onze mond van het hele gebeuren."
Op de site van het instituut Nationale Business Succes Award is het volgende te lezen: ,,We menen dat in de uitzending een beperkt beeld van onze organisatie en van de Succes Award is geschetst. We vinden dit vooral vervelend voor alle deelnemers en overige betrokkenen. Wat dit voor gevolgen heeft voor de deelnemers en de finale van de Succes Award-verkiezing editie 2016, kunnen we op dit moment nog niet overzien."

Advertenties uit de krant