Logo deschakelbarendrecht.nl
Melvin

Column Melvin: Het nut van school

  69 keer gelezen

Melvin is 16 jaar en zit in de vierde klas van het Dalton Lyceum. Naar school gaan wordt steeds minder leuk.

Als kind vond ik het altijd super leuk om naar school te gaan. Gezellig al mijn vrienden weer zien en in de pauzes buitenspelen. Ik ging (bijna) elke dag met een blij gezicht naar school en vond het zelfs leuk dat ik weer nieuwe dingen kon leren. Langzaam maar zeker is dat veranderd.
Ongeveer twee jaar geleden begon ik te beseffen dat school helemaal niet meer leuk is. Ik vind het nog steeds leuk om mijn vrienden te zien, maar vooral het leergedeelte is anders geworden. Je zou misschien denken: Ja, nu op de middelbare school moet je hard werken en leer je veel moeilijkere dingen. Maar daar ligt het niet aan.
Leren vind ik nog steeds leuk, ik krijg alleen steeds meer het gevoel dat ik niks leer. Op de basisschool was het nut van school voor mij duidelijk, nu snap ik niet waarom ik elke ochtend moeite doe om uit bed te komen.

Ik denk zelf dat dat vooral de schuld is van de docenten. Zoals tijdens de natuurkundeles een paar weken geleden. We deden een hoofdstuk over krachten en ik snapte een gedeelte daarvan nog niet. Ik stak dus mijn hand op en vroeg om wat extra uitleg. Het antwoord van de docent: ,,Kijk maar op YouTube, over dat onderwerp staat een filmpje op mijn kanaal." Ik moest eerst even een paar seconden bijkomen van verbazing. Als ik de uitleg op YouTube moet op zoeken, waarom zit ik dan hier in dit lokaal?

Een vriendin die in 4 havo zit, vertelde me laatst ook nog een verhaal over filosofie. Voor dat vak zijn ze bezig met het schrijven van een verslag en daar zijn ze al een paar weken mee bezig. Haar docent stopt de leerlingen al een paar weken lang in een computerlokaal en laat ze aan het verslag werken. Zelf zit hij vervolgens op zijn telefoon. De meeste kinderen zitten daar dus gewoon al een paar weken lang spelletjes te spelen op de computer en zijn van plan om het verslag thuis te maken.

Je moet aanwezig zijn en dat is dan ook de enige reden dat je er zit.

Nog een ander voorbeeld was vorige week bij Duits. Bij talen leer je verschillende vaardigheden als spreken, luisteren en lezen. Sommigen kinderen zijn beter in het een dan in het ander. Ik sta bijvoorbeeld voor luisteren gemiddeld boven een acht, dus ik zou liever iets anders gaan doen, zoals spreken. Zodra we vorige week echter de les in liepen riep de docent: ,,Vandaag gaan we luisteren oefenen." Ik werd er bijna spontaan depressief van. De antwoorden bij luisteroefeningen zijn altijd meerkeuzen. Het gevolg daarvan: ik heb alles gegokt en een uur uit het raam gestaard.

Het probleem bij talen is dus dat je verschillende vaardigheden hebt en dat iedereen in het een beter is dan in het ander. Onze docent Engels heeft daar gelukkig wel een goede oplossing voor. Sinds een paar weken mogen we in de les doen wat we zelf willen. Alles mag, zolang het Engels is en je ervan leert. Hierdoor kan je oefenen wat jíj lastig vindt. Je hoeft niet een uur naar een docent te luisteren die iets bespreekt wat je al lang snapt. Zelf merk ik ook dat ik er veel gemotiveerder door raak. Als ik Duits heb denk ik 'gatver, weer een uur verveling'. Maar als ik naar Engels ga, weet ik dat ik kan doen wat ik wil doen, en dat ik er ook nog iets aan heb. Een veel vrolijker vooruitzicht.

Bij veel vakken op school is het nut ervan gewoon ver te zoeken. Je moet aanwezig zijn en dat is dan ook de enige reden dat je er zit. Er zijn gelukkig ook docenten die wél doorhebben dat dit gewoon onzin en tijdverspilling is en die hier iets tegen doen. Veel meer docenten zouden daar van mij iets aan mogen doen. Het doel van school is uiteindelijk nog steeds om kinderen dingen te laten leren. Ze moeten er dus voor zorgen dat kinderen ook daadwerkelijk iets leren.

Reageren kan via www.deschakelbarendrecht.nl.
Ideeën of opmerkingen voor Melvin kan men mailen naar redactiebarendrecht@baruitgeverij.nl

reageer als eerste