Afbeelding

Column Jamie: Oud wordt nieuw

Algemeen

Ik ben erachter gekomen dat veel van de muzieknummers die ik luister gebaseerd zijn op oudere hits. Veel mensen noemen de muziek van tegenwoordig dan ook 'niet vernieuwend', maar daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Neem het nummer 'Heaven' van Bryan Adams uit 1984. Dit nummer is ver voor mijn tijd uitgebracht, maar toch ken ik dit nummer. Ik begon het pas leuk te vinden door de versie van de acteur Matt Bomer die werd gebruikt in de film 'Magic Mike XXL'. Veel beter dan het origineel.  

Een paar weken geleden kwam ik een totaal andere versie tegen. Dit was namelijk de versie van de Haagse Trance-groep Dash Berlin met zangeres Do, overigens wel in de remix van DJ Isaac. Hierdoor werd Heaven ineens een hardstyle nummer. Een lekkere clubbanger dus!

Dash Berlin is niet de enige dj-groep die hits van vroeger pakt en er een dance- of trancenummer van maakt. Kris Kross Amsterdam, Mida, David Guetta, Armand van Helden en Mr. Belt & Wezel kunnen er ook wat van. Die van Mr. Belt & Wezel is toch wel het leukst. Zij maakten een nieuwe versie van de hit Boogie Wonderland. Het originele nummer vind ik verschrikkelijk, maar ze hebben er echt wat leuks van gemaakt!

Ik vind dat nieuwere versies van oude hits maken een heel goed idee is. Mensen van mijn leeftijd maken op een leuke manier kennis met de muziek van vroeger. Je houdt de klassiekers in leven. Je moet sommige liedjes ook een beetje moderner maken. De enige artiest die dat echt niet nodig heeft is Michael Jackson. Zijn nummers hebben zulke mooie boodschappen die iedereen gehoord moet hebben. Zeker in de wereld waarin we nu leven, met al die aanslagen en milieuproblemen. Cash Cash heeft in 2013 een nummer gemaakt wat alleen maar bestaat uit zinnen die uit Michaels nummers komen. Ik zie dit lied echt als een ode aan Michael. Ik hoop dat er van andere artiesten ook dit soort nummers gaan komen, want zo hou je niet alleen de liedjes van een artiest in leven, maar soms ook een artiest zelf.

Jamie

Advertenties uit de krant