Afbeelding

Column Florian: Rare rages of hippe hypes?

Algemeen

Waar komen al die hebbedingetjes toch vandaan? Worden ze niet verzonnen in China, dan komt Amerika wel met iets. Zo ook met de Fidget Spinner. Een moeder verzint iets voor haar niet stilzittende kind en ineens moet iedereen zo'n ding hebben. Ineens heeft elk kind ADHD en staat te springen om die spinner. En hupa, daar hebben we de hype van 2017.

Ieder jaar verzinnen ze ook wel weer wat nieuws. Zijn het de loombandjes niet, dan zijn het de Rubiks kubussen wel. Zijn we klaar geknikkerd, dan beginnen we toch gewoon met flippo's?! Straks vraag je aan iemand: 'Wat heb je vandaag gedaan?' En dan krijg je als antwoord: 'Ik spinde al stuntend met m'n diabolo op m'n waveboard, terwijl ik knikkerde met een jojoënde jongen.' En daarmee ben je dan tien of vijftien jaar aan rages aan het combineren.

Bij een hype zie je altijd twee grappige dingen gebeuren. Het ene is dat elke ondernemer dat hebbedingetje bestelt en vervolgens verkoopt aan al die enthousiaste kindertjes. Maar na enige tijd is de rage overgevlogen en krijgt hij zijn handel aan de straatstenen niet meer kwijt.

Daarbij komt dat iedereen meedoet, omdat ze het bij een ander zien. 'Maar mam, mijn vriendje heeft er ook één!' is een vaak gehoord argument als ouders bij de kassa staan. En met een zielige blik ben je binnen een paar minuten ook eigenaar van de nieuwste rage.

En dan hebben we het alleen nog maar over hypes of rages die bij kinderen leven. Maar wat denk je van de trendzetters onder de jongeren en ouderen? Smartwatches, telefoons, auto's, noem maar op. Iedereen probeert elkaar na te doen en het liefst een beetje te overtreffen. Imitatio en aemulatio, om er maar dure woorden aan te hangen. Nadoen en overtreffen.

En zo ontstaat dus een hype. Je ziet iets leuks, je vraagt waar ze het vandaan hebben en dan koop je het zelf. En zo zet je een kettingreactie in gang, wat zelfs een massahysterie tot gevolg kan hebben.

Waar komt het volgende hebbedingetje vandaan?

Florian

Advertenties uit de krant