Afbeelding

Column Florian: Confabuleren

Algemeen

Iets wat mensen de hele dag door doen: communiceren. Woorden vliegen de hele dag over en weer tussen de meest uiteenlopende mensen en in de meest vreemde talen. Druk gebarend proberen we anderen te overtuigen van van alles en nog wat.
Heerlijk om te zien en te horen, want als mensen niet zouden communiceren zou het op straat zo saai worden. Wat dacht je van de chaos die het niet-communiceren met zich mee zou brengen. Alleen al de weg vragen of alleen maar wijzen, zou niet veel meer opleveren dan een regelrechte chaos.

Ook al treedt er van tijd tot tijd weleens ruis op in de vorm van ruzie of miscommunicatie, zodra dit uit de lucht is, werkt het communiceren weer 'vlekkeloos'.

Wat heeft confabuleren nu met communiceren te maken? Omdat iedereen altijd alles van elkaar kan weten, wordt het normale nieuws over iemand saai. Waar het vijftig jaar geleden ondenkbaar was dat je binnen enkele seconden een ander kon bereiken, is het nu de gewoonste zaak van de wereld. Postzegels en enveloppen gingen toen nog als zoete broodjes over de toonbank.

En moet je nu eens kijken. In plaats van postzegels en enveloppen gaan smartphones en laptops over de toonbank. Met enkele 'taps' staan Facebook en WhatsApp geïnstalleerd en al op je telefoon en dan kan het feest beginnen. Communiceren is makkelijker dan ooit. Vroeger moest je zuinig aan doen met het ene velletje papier dat je naar de ander verstuurde, maar nu kan je anderen overspoelen met 'nieuws' over jezelf.

Het gevolg daarvan is dat je moet opvallen tussen alle andere verhalen om erbij te horen. En hoe doe je dat? Juist, confabuleren! Confabuleren is het vertellen van verzinsels. Dus je bedenkt een geweldig verhaal of photoshopt een geweldige foto en 'post' dit.

En niet alleen individuen onderling hebben er een handje van, ook de grote mediabedrijven moeten tijdens de komkommertijd wat te doen hebben. Worden verhalen niet uitvergroot, dan wordt er wel iets geconfabuleerd. Nepnieuws is tegenwoordig de nieuwe werkelijkheid. Kortom: we confabuleren wat af in deze tijd. En of deze column geconfabuleerd is… dat laat ik aan uw kritische lezersogen over.

Florian

Advertenties uit de krant