Een bus van het R-Net.
Een bus van het R-Net.

Gemeenteraad: 'Meer OV in Barendrecht'

Algemeen

BARENDRECHT – Er moet werk gemaakt worden van de verbetering van het openbaar vervoer in Barendrecht. Dat legde de gemeenteraad eerder deze week unaniem vast in de motie 'Meer OV in Barendrecht'.

In mei kwam raadslid Kevin van Bommel (EVB) met een plan om het openbaar vervoer te verbeteren. Verkeerswethouder Peter Luijendijk heeft nu van de hele gemeenteraad de opdracht gekregen om  onderdelen van het plan uit te werken. Ook moet hij met de uitgewerkte plannen naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die verantwoordelijk is voor het vervoer in de regio.

Bij de motie is een lijst met maatregelen gevoegd. Ze gaan van eenvoudig (het plaatsen van een abri) tot groot (aangepaste opritten van de A29). Misschien wel het opvallendst is het openstellen van de landbouwbuis van de Heinenoordtunnel voor lijnbussen.

Weinig aanpassingen

Op de lijst maatregelen die 'met weinig tot geen aanpassingen' ingevoerd zouden moeten kunnen worden staan drie veranderingen van busroutes. De lijnen 82 en 183 zouden over de Smitshoekse Baan moeten gaan rijden. Voor lijn 82 zouden er abri's geplaatst moeten worden bij de halte Meerwede. Ikea zou voortaan bediend moeten worden door lijn 283 tot de invoering van lijn 181 of het R-Net.
Buslijn 180 zou indien mogelijk via de landbouwbuis van de Heinenoordtunnel moeten gaan rijden. Er moet dan een doorsteek gemaakt worden tussen de Kilweg en het Kilpad. Lijn 180 zou het NS-station Barendrecht als eindpunt moeten krijgen.
De verkeerslichten bij de Kilweg, de Barendrechtseweg en de Dierensteinweg moeten zo ingesteld worden, dat de bussen voorrang krijgen.

Middelgroot

De lijst met 'middelgrote aanpassingen' is iets langer. Voor de lijnen 82, 180 en 181 moeten waar nodig de haltes worden opgeknapt.
Lijn 84 moet extra haltes krijgen en een aangepaste route. Deze buslijn moet veilige oversteekplaatsen krijgen op de Middelweg en de Sweelincklaan.
Er moet een lijn 181 worden opgezet met haltes op de Rhoonse Baan en de Carnisserbaan. Deze zou indien mogelijk via de landbouwbuis van de Heinenoordtunnel moeten rijden.
Voor het R-Net, het hoogwaardige openbaar vervoer in de regio, moeten haltes worden aangelegd op de Rhoonse Baan, de Carnisserbaan, de Kilweg en de Dierensteinweg.
Er moet een 'transferium' komen waar mensen kunnen overstappen van een bushalte op de Kilweg naar een halte langs de A29. Tussen de beide wegen is een behoorlijk niveauverschil, dus daar zal iets op verzonnen moeten worden.

Grote projecten

De lijst met grote aanpassingen omvat drie projecten.
Lijn 183 moet worden omgevormd tot 483. Daarbij hoort een vrije busbaan en gelijkvloerse haltes met R-Net voorzieningen.
Er moet een volwaardige R-Net verbinding komen met vrije busbaan, gelijkvloerse haltes, een tunnelbak in de aarden wal langs de Stationsweg en een verhoogde busbaan tussen station Barendrecht en de Dierensteinweg.
Het laatste project is het verder ontwikkelen van het eerder genoemde transferium. Daarbij moeten de op- en afritten van de A29 worden aangepast, zodat lijnbussen kunnen invoegen.
 

Advertenties uit de krant