Afbeelding

Technasium!? Wat is dat nou weer?

Algemeen

Melvin is 15 jaar en zit in de vierde klas van het Dalton Lyceum. Hij zit op het technasium, maar niemand weet wat dat is. Tijd voor uitleg.

,,Oh, je zit op het gymnasium." ,,Néé, ik zit op het technasium." Dat is het standaard gesprekje dat ik altijd voer zodra iemand vraagt welk niveau ik op de middelbare school doe. Want iedereen kent het gymnasium, maar zelfs de spellingscontrole op mijn laptop weet niet wat het technasium is. En het wordt hoog tijd om daar verandering in te brengen.

Techniek
Toen ik vier jaar geleden naar de middelbare school ging had ik de keuze tussen de gewone havo/vwo-brugklas, of het technasium. Omdat ik techniek altijd al leuk vond en het technasium mij interessant leek, besloot ik om dat te gaan doen. Maar toen ik er eenmaal aan begon bleek het heel anders te zijn dan dat ik had verwacht. In het begin dacht ik dat het technasium iets was waarbij je in groepjes techniek opdrachten zou krijgen, zoals een telefoon in elkaar zetten of leren hoe een auto in elkaar zit. Maar ik ben er nu achtergekomen dat het technasium wel iets meer is dan dat.

Bij het technasium volg je het vak O&O (onderzoek&ontwerp). Hierbij krijg je vier keer per jaar een project van een echte opdrachtgever, zoals de gemeente Barendrecht of een bedrijf. Dit project voer je altijd in groepjes van drie of vier uit. Voorbeelden van opdracht die we hebben gedaan zijn: het bedenken van een preventiemiddel voor verschillende virussen, de stormbaan ontwerpen die de gemeente in de Zuidpolder wil gaan plaatsen en een waterzuiveringsinstallatie ontwerpen voor het theehuis dat ook in de Zuidpolder komt.

Na de introductie van een nieuwe opdracht is het eerste wat we altijd doen een plan van aanpak maken: wat moeten we doen, hoe gaan we dat doen en wanneer gaan we dat doen?
In de week na de introductie gaan we meestal ook op excursie om meer over het onderwerp van het project te weten te komen.
Nadat ons plan van aanpak is goed gekeurd door één van de docenten mogen we beginnen aan het brainstormproces, waarin we verschillende ideeën bedenken en ons uiteindelijke idee uitwerken. Aan het eind van het project worden er altijd presentaties voor de klas gehouden. Van die presentaties worden meestal de twee groepjes met het beste idee uitgekozen en zij mogen dit aan de opdrachtgever presenteren.

Lego poppetjes
Maar soms hebben we ook ander soort opdrachten zonder opdrachtgever, zoals het maken van een kettingreactie. En af en toe doen we ook mee aan internationale wedstrijden, zoals de First Lego League. Dit is een wedstrijd waar de technasium brugklassen elk jaar aan mee doen. Hun opdracht is om een robot van lego te maken en deze zo te programmeren dat hij verschillende opdrachten uit kan voeren. Bijvoorbeeld het verplaatsen van een lego poppetje of het optillen van een obstakel. Het doel is om de robot zo veel mogelijk opdrachten in een zo kort mogelijke tijd uit te laten voeren.

Het technasium is dus iets totaal anders dan het gymnasium. Bij het gymnasium volg je als extra vakken Grieks en Latijns, en verdiep je je meer in geschiedenis en cultuur. Maar bij het technasium leer je vaardigheden die je later nodig zult hebben als je een baan in de technische wereld zoekt. Je leert hoe je moet samenwerken en werkt volgens een concept dat word toegepast in het bedrijfsleven. Het technasium kan je dus eigenlijk zien als de bèta versie van het gymnasium.

Dus volgende keer als iemand zegt: ,,ik zit op het technasium", weet iedereen natuurlijk meteen waar het over gaat.

Advertenties uit de krant