Afbeelding

Laat jij jouw kind genoeg zichzelf zijn?

Algemeen

Het is alweer twee weken geleden dat SIRE met een nieuwe reclamecampagne kwam: 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?' Met deze actie willen ze ouders aan het denken zetten over hun gedrag ten opzichte van jongens. SIRE is namelijk van mening dat we in de huidige maatschappij te voorzichtig omgaan met jongens. Ze moeten meer vrijheid krijgen om druk te doen, want jongens leren nu eenmaal door te doen. Ik bén een jongen. En ik ben het hier dus compleet mee oneens.

Toen ik de reclame op TV voorbij zag komen dacht ik meteen: 'pfff wat een onzin'. Het spotje begon al met de conclusie dat jongens en meisjes gelijk zijn, maar niet hetzelfde. Daar hebben ze inderdaad gelijk in. Iedereen is gelijk aan elkaar, maar niemand is hetzelfde. Vervolgens wordt er in de rest van het filmpje gesuggereerd dat alle jongens wél hetzelfde zijn. Alle jongens vinden het leuk om door de modder te rennen en alle jongens vinden het vreselijk om stil op een plek te zitten. Álle jongens leren namelijk door risico's te nemen en te door doen.

Hoe zit het met de jongens die niet houden van rennen en springen? Jongens die liever op de bank liggen met een boek in hun hand? Blijkbaar worden die niet goed opgevoed. Ze nemen geen risico's en doen te weinig, dus ze leren te weinig en ontwikkelen zich niet goed.

Dat is natuurlijk complete onzin. Iedereen ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier en heeft andere interesses. Er zijn jongens die het liefst de hele dag in een bibliotheek zitten en er zijn meisjes die in een boom willen klimmen. Moeten we alle vooruitgang op het gebied van individualiteit van de afgelopen jaren plotseling de prullenbak in gooien en iedereen weer in stereotyperende hokjes stoppen? Dat is namelijk wel wat deze SIRE-campagne suggereert.

Het doel van deze reclame was natuurlijk niet om een hele discussie op gang te krijgen over opvoedmethodes en de verschillen tussen jongens en meisjes (ook al gebeurt dat nu terecht wel). SIRE wijst op het feit dat de prestaties van jongens in het onderwijs steeds verder achteruit gaan. De oplossing die ze daarvoor bedacht hebben, is dus blijkbaar dat jongens weer wild door de bosjes moeten gaan rennen. Over het discriminerende gedeelte van deze oplossing heb ik het dus al gehad. Maar nu het volgende: die 'oplossing' gaat voor geen meter werken.

Een paar dagen na de lancering van het nieuwe reclamespotje verscheen de directrice van SIRE bij RTL Late Night om de campagne te verklaren. Ze vertelt: ,,Jongens leren door te doen, door te ontdekken en door risico's te nemen." Ze vindt dat dit niet genoeg gebeurt en dat de leerprestaties van jongens hierdoor achteruit gaan.

Phaedra Werkhoven, een andere gast van het programma, sprong hierop in met een heel ander argument. ,,Het onderwijs sluit tegenwoordig niet aan op wat niet alleen jongens, maar ook meisjes, nodig hebben. De onderwijsvernieuwing is zo traag, dat je gewoon afhankelijk bent van de persoonlijkheid van je docent of je inderdaad de dingen leert die je moet leren."

Hiermee slaat ze meteen de spijker op de kop. Als jij een docent hebt die enthousiast vertelt, leuke proefjes met de klas doet en interesse toont in de leerlingen, raak je een stuk gemotiveerder dan als je een docent hebt die op een monotoon uitleg geeft en vervolgens zegt dat je je huiswerk maar moet gaan maken. Dat heeft niks te maken met het verschil tussen jongens en meisjes.

De reclamecampagne van SIRE is in mijn ogen dus een complete ramp. Hij is seksistisch en geeft een oplossing waar niemand wat aan heeft. Iedereen is een eigen individu met verschillende eigenschappen. De vraag die dus eigenlijk gesteld had moeten worden: laat jij jouw kind genoeg zichzelf zijn?

Reageren kan via www.deschakelbarendrecht.nl. Mailen naar Melvin kan via redactiebarendrecht@baruitgeverij.nl.

Melvin is 16 jaar en zit in de vierde klas van het Dalton Lyceum. 

Advertenties uit de krant