<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5221964&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deschakelbarendrecht.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=299" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo deschakelbarendrecht.nl
Melvin

Column Melvin: De staat van het onderwijs

Elk jaar brengt de onderwijsinspectie een rapport uit over de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijs in Nederland. In 'De staat van het onderwijs' werden dit jaar zorgen uitgesproken over steeds vaker voorkomende hippe onderwijsconcepten die niet bewezen zijn. Zo werd er gesproken over tweetalig-onderwijs, Steve Jobs scholen, topsport-talent scholen en technasia. Zelf schrok ik wel een beetje, want ik zit ook op het technasium. Heb ik nu zes jaar van mijn leven verspild aan slecht onderwijs?

Wat mij betreft niet. Ik heb in de afgelopen jaren veel meer geleerd dan mogelijk was als ik 'regulier' onderwijs had gevolgd. Doordat je bij het technasium actief bezig bent met actuele onderwerpen steek je er echt wat van op. Daarnaast leer je ook andere hele nuttige vaardigheden als presenteren, verslagleggen en communiceren. Het zijn vaardigheden die je in je latere leven echt nodig zult hebben.

Het is eigenlijk ook helemaal niet raar dat het onderwijs probeert te innoveren, want de oude leermethodes zijn voor een groot deel achterhaald. Tegenwoordig draait alles om cijfers, maar zodra een goed cijfer is behaald gaat de kennis weer verloren. Zelf zie ik dat het beste met mijn topografische kennis. In de onderbouw moesten we braaf alle grote en middelgrote plaatsen in Nederland leren. Na intensief stampwerk haalde ik een goed cijfer, maar je hoeft mij nu niet meer te vragen waar Zutphen ligt. Daar heb je Google maps voor.

Daarnaast staat er ook een grotere vraag ter bespreking: wat is het doel van het onderwijs? Moeten kinderen volgepropt worden met kennis in aanloop naar een baan of moeten ze de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelingen en leren wat het betekend om een wereldburger te zijn? Natuurlijk staat de kwaliteit van het onderwijs centraal, maar de onderwijsinspectie zou meer open moeten staan voor vernieuwend onderwijs.

Zelf ben ik in ieder geval blij dat ik voor het technasium gekozen heb. Ik heb meer gedaan dan alleen opdrachten maken uit een boek en leren voor een goed cijfer. Wat mij betreft zou het concept van het technasium dan ook verder uitgebreid mogen worden, mits er goed geëvalueerd wordt natuurlijk.

Melvin


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5221964&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deschakelbarendrecht.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=299" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5221962&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deschakelbarendrecht.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=299" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13537354&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deschakelbarendrecht.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=299" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>