De Stationstuinen op een tekening uit de presentatie.
De Stationstuinen op een tekening uit de presentatie.

Ten oosten van station plaats voor honderden woningen

Algemeen

BARENDRECHT – Ten oosten van NS-station Barendrecht liggen volop kansen voor woningbouw en bedrijvigheid. Onder de naam 'Stationstuinen' wordt hier op het gemeentehuis een visie op ontwikkeld. Wethouder Peter Luijendijk en twee ambtenaren hebben dinsdag de raadscommissie Ruimte een presentatie gegeven.

door Arco van der Lee

Treinreizigers die nooit in Barendrecht uitstappen, kennen de gemeente vooral van een braakliggend stuk bedrijventerrein. Dat is wat je door de grote glazen wand van NS-station Barendrecht ziet. Die aanblik zou de komende jaren weleens drastisch kunnen veranderen.

Het gebied ten oosten van het station werd in het verleden intensief gebruikt door de groente- en fruithandel. Tegenwoordig ligt een deel van het terrein braak. Verouderde loodsen zijn afgebroken en volgens ambtenaren van de gemeente verdwijnt er op z'n minst nog een loods die niet meer aan de hedendaagse eisen voldoet.

Woningen

Het terrein zou een nieuwe toekomst kunnen krijgen. Eén van de ambtenaren sprak van 'een potentiële kans om hier een paar duizend woningen te realiseren'. Het Rijk heeft daar ook interesse in en zou kunnen bijdragen met subsidie en ondersteuning.

De eerste kans is wellicht de locatie van het vroegere Hagé aan de Gebroken Meeldijk. Het complex met de kenmerkende toren is nu 'logistiek vastgoed'. Het kan dus gebruikt worden door transportbedrijven. Het Hagé-complex is in handen van het Belgische bedrijf WDP. Als daarmee overeenstemming kan worden bereikt over het verplaatsen van de overgebleven activiteiten, dan zouden hier in de eerste fase van het project 500 tot 800 woningen gebouwd kunnen worden.

Nieuw-Reijerwaard

Omdat de gemeente in dit gebied vrijwel geen grond bezit, is een goede afstemming nodig met de bedrijven van Dutch Fresh Ports. Voor hen wordt in Ridderkerk het terrein Nieuw-Reijerwaard ontwikkeld. De Stationstuinen zouden ook plaats kunnen bieden aan innovatieve bedrijven die aansluiten bij Dutch Fresh Ports. Ook zou er plaats zijn voor een onderwijsinstelling.

Een sterk punt van de plannen is de nabijheid van het station. Daar stopt nu vier keer per uur een trein van of naar Rotterdam. In de toekomst wordt dat zes keer per uur. In één van de getoonde schetsen was zelfs een tram te zien. Maar die rijdt voorlopig alleen in de fantasie van de tekenaar. Het dakpark bovenop het spoor zorgt ervoor dat de toekomstige bewoners ook van groen kunnen genieten.

Op 8 oktober staan de Stationstuinen weer op de agenda van de raadscommissie Ruimte. Begin 2020 zou er dan een gebiedsvisie ontwikkeld kunnen worden. Daarin staat bijvoorbeeld hoe hoog er gebouwd mag worden en waar er begonnen wordt.

Starters

De leden van de raadscommissie bewaarden de meeste vragen voor 8 oktober. Kevin van Bommel (EVB) wilde wel weten voor wie de te bouwen woningen bedoeld zijn. "Starters is één van de belangrijkste doelgroepen", verzekerde een ambtenaar.

Johan Lengkeek (CDA) waarschuwde dat het spoor geen barrière moet worden voor het verkeer tussen de nieuwe wijk en het centrum. Hij verwees naar Carnisselande, waar de A29 tussen een nieuwe wijk en het centrum ligt. "Verkeer van de ene naar de andere kant is nu al een probleem op het station", aldus Lengkeek.
Het plan Stationstuinen is de tweede ontwikkeling bij het Barendrechtse NS-station. Binnenkort start aan de westkant de bouw van Stationstuin. Dit is een bouwplan op de plaats van het voormalige zwembad 't Keerpunt. Het terrein heeft jarenlang braak gelegen, maar daar komt nu verandering in.

Aan de oostkant van het station is de afgelopen jaren al één bedrijfsgebouw geschikt gemaakt voor tijdelijke bewoning. Het eerste begin van de omvorming tot een wijk voor wonen en werken is er dus al.

De glazen pui van het NS-station biedt nu uitzicht op een leeg terrein.

Advertenties uit de krant