Afbeelding

Leerlingen Dalton Lyceum terug uit Boekarest

Algemeen

BARENDRECHT - In het inmiddels derde, grootschalige internationaliseringsproject van het Dalton Lyceum Barendrecht (dit keer met Turkije, Griekenland, Litouwen en Roemenië) hebben vijf leerlingen van de school de kans gekregen om de partnerschool in Boekarest te bezoeken.

Voorop in het project staat het idee dat er naast veel verschillen tussen de Europese culturen ook veel overeenkomsten bestaan. Elke projectweek, die gehouden wordt in de verschillende landen, heeft daarom als doel om gezamenlijke kernwaarden te formuleren, die we in Europa nodig achten om de samenwerking tussen de landen te verbeteren. De titel van het project luidt dan ook "Shared identity: how to build a stronger Europe without prejudice".

Het Dalton Lyceum Barendrecht is de hoofdaanvrager van dit project en heeft bij het Nederlandse agentschap van Erasmus+ een grote subsidie in de wacht weten te slepen. De school is blij dat zij sinds 2010 onafgebroken gebruik heeft kunnen maken van Europese subsidies (Comenius en Erasmus+), waarmee er eerdere scholingsprojecten bekostigd konden worden. Het Dalton Lyceum heeft internationalisering dan ook hoog in het vaandel staan.

In februari 2020 zullen de partnerlanden Barendrecht bezoeken. Elk land zal met vijf leerlingen de kans krijgen om Nederland van dichtbij te kunnen beleven. "De gastvrijheid waarvan we tot nu toe in de andere landen hebben kunnen genieten, zullen we dan terug kunnen geven. Ook hopen we zo dat de vele vriendschappen die in de loop van eerdere uitwisselingen met Turkije, Griekenland, Litouwen en Roemenië ontstaan zijn, op deze wijze gecontinueerd en verdiept zullen worden", aldus een medewerker van de school.

Advertenties uit de krant