Cees Maaskant: 'Als de leverancier zijn werk goed had gedaan, was er niets aan de hand geweest.'
Cees Maaskant: 'Als de leverancier zijn werk goed had gedaan, was er niets aan de hand geweest.'

Waarom invoering van afvalpas een pijnlijke mislukking werd

Algemeen

BARENDRECHT – Cees Maaskant volgde eind december Albert van Winden op als waarnemend directeur van BAR Afvalbeheer. Hij beleefde met zijn collega's een jaarwisseling die hij niet snel zal vergeten.

Vanaf 1 januari zouden in Barendrecht de ondergrondse afvalcontainers alleen nog met een pasje te openen zijn. Dit vooruitlopend op 1 april, als het aantal malen dat de container wordt gebruikt, via de pas wordt geregistreerd.
Er is bewust voor gekozen om de verandering in te voeren per 1 januari, vertelt Maaskant. "Dat is een natuurlijk moment. Sinds jaar en dag werden de ondergrondse afvalcontainers rond de jaarwisseling handmatig afgesloten en ontgrendeld. We hebben dat gepoogd te doen met het toegangssysteem. Het kan dan met een druk op de knop. Dat scheelt heel veel mensen die op pad moeten."

Op 1 januari werd langzaam duidelijk dat er iets mis was. Maaskant: "Ik werd 's middags gebeld. Ik dacht dat de containers voor het eind van de dag wel ontsloten zouden zijn. Je weet niet precies welk tijdstip de leverancier heeft ingevoerd om de containers te ontsluiten. Maar 's avonds kreeg ik weer telefoontjes dat het nog steeds niet goed was. Toen zijn we in actie gekomen."
Op 1 januari bleek de leverancier niet bereikbaar. "Ik heb alleen een directeur gesproken waarvan ik het nummer had. Die nam gelukkig op."
Op 2 januari bleek dat de leverancier de containers niet alsnog op afstand kon ontgrendelen. "Toen zijn we met zes teams Barendrecht in gegaan om de containers zelf te ontgrendelen. Ik ben zelf met mijn dochter op pad geweest. In totaal waren we met 35 tot 40 man daarmee bezig. Als de leverancier zijn werk goed had gedaan, was er niets aan de hand geweest."

Inmiddels is volgens Cees Maaskant duidelijk dat de leverancier nog meer fouten heeft gemaakt. Zo ontving een deel van de bewoners hun pasje pas in het nieuwe jaar. Het versturen van de passen is gebeurd door een bedrijf, dat is ingeschakeld door de leverancier. "Veel brieven konden niet bezorgd worden. Ze waren omgekeerd in de enveloppe gestopt, zodat het adres niet leesbaar was." Ze kwamen als onbestelbare post terecht bij BAR Afvalbeheer. "Wij hebben toen de brieven goed in de enveloppe gestopt en hebben ze zelf nabezorgd."

Er zijn meer problemen aan het licht gekomen. Er zijn pasjes wel bezorgd, maar niet goed gekoppeld aan de containers. Er zijn mensen die geen pasje ontvangen hebben. Een aantal containers heeft geen accu om het toegangssysteem te laten werken. In een aantal containers is de accu niet vastgezet, gevallen en losgeraakt.
Een pas zou ook toegang moeten geven tot een aantal containers in de omgeving. Maar dat is niet altijd goed ingevoerd.
De passen zouden voor de drie gemeenten gelijk moeten zijn, omdat er immers één afvalverwerker is. Dat is niet gebeurd.

"Alle problemen zijn terug te voeren op één leverancier", benadrukt Cees Maaskant enkele malen. "Ik begrijp het niet. Het is een beproefde leverancier. En wij zijn echt niet hun eerste klant."

Na het interview met De Schakel heeft Maaskant een gesprek met een delegatie van de leverancier. Daarbij gaat het onder meer over het vergoeden van de schade, want BAR Afvalbeheer heeft veel extra werk moeten doen. Er is al een excuusbrief van het bedrijf binnengekomen.

Hoe nu verder? Op 1 februari een nieuwe poging doen? "Die datum vind ik te optimistisch", reageert Maaskant. "Want we moeten zorgen dat alle containers gelijk zijn. We moeten voor elke container nagaan of deze ontsloten is, of er een accu in zit enzovoorts. Daarna gaan we het wijk voor wijk opzetten. Het wordt eerst getest voordat we er groen licht voor geven."
Vanaf 1 april zouden de pasjes echt moeten gaan werken. Is die datum haalbaar? "Dat durf ik niet te zeggen. Dat ligt aan de leverancier."

Vooral op social media staan sinds 1 januari veel negatieve berichten over BAR Afvalbeheer, weet Maaskant. "Dat is heel pijnlijk. We werken er keihard aan om alles goed te krijgen. Onderling is de sfeer gelukkig goed. Iedereen gaat ervoor. Daar ben ik trots op."

Advertenties uit de krant