Afbeelding

Project Day for Change afgesloten

Algemeen

BARENDRECHT - Donderdagmiddag 6 februari was op het Dalton Lyceum Barendrecht de afsluiting van het project Day for Change.
Het project startte in november met een gastles van de stichting voor de leerlingen van vwo 3. Het doel van de stichting is het vergaren van geld voor goede doelen. Zij krijgt daarbij hulp van de Rabobank. De Rabobank verleent een microkrediet aan de leerlingen. Met dit kleine bedrag (€5 per persoon) starten leerlingen dan een (duurzame) onderneming om uiteindelijk met hun producten en diensten winst te behalen, die ten goede komt aan het goede doel.

 Dit jaar was de opbrengst bestemd voor onderwijsactiviteiten voor Syrische kinderen in vluchtelingenkampen in Libanon. De leerlingen gingen voortvarend aan de slag. In groepjes van 4 á 5 leerlingen werd er nagedacht over welke producten en diensten zij konden leveren. Ook maakten zij een ondernemingsplan.

De verkoop van artikelen begon op de kerstmarkt in december. Een zeer gezellige avond waar allerlei producten als taarten, sportrepen, koekjes, wafels, sieraden, haarelastieken en kerstartikelen verkocht werden. De kerstvakantie stond bij een aantal groepjes in het teken van zoveel mogelijk auto's wassen, basketbal-clinics geven, oppassen en piano spelen voor ouderen. Ook in januari werd er gestaag doorgewerkt. In de aula van het Dalton Lyceum werden in de pauzes zelfgemaakte lekkernijen als tosti's en pizzarolletjes en zelfs gesponsorde patat verkocht. De activiteiten eindigden 30 januari met een spelletjesmiddag op school voor ouderen, georganiseerd door leerlingen.

Het geld stroomde binnen, het grote tellen kon beginnen. Het resultaat was boven verwachting, €2834,47!  Twee groepjes leerlingen werden apart in het zonnetje gezet. Sanne, Sterre, Luna en Sara kregen voor hun enorme groepsopbrengst van €300 een schoolmedaille. Cheryl, Nathalia, Cheng, Sigrid en Fenne kregen van de stichting een oorkonde voor de meest duurzame uitvoering van de plannen , waarin de begrippen People, planet en profit de kernboodschap vormden. 

Anja Besseling,  directeur van de school maakte de opbrengst bekend en overhandigde het geld in de vorm van een cheque aan de stichting. Zij complimenteerde haar leerlingen en was zichtbaar trots.

Afbeelding

Advertenties uit de krant