Dick Schumacher.
Dick Schumacher.

Dick Schumacher wil meer waardering voor winkeliers

Algemeen

BARENDRECHT – Dick Schumacher van kaashandel De Weypoort op de Middenbaan heeft bijzondere weken achter de rug. Hij raakte de horeca kwijt als klant, daarna had hij het druk met 'paniekaankopen', zoals hij het hamsteren noemt. De afgelopen week was qua omzet redelijk normaal, maar toch anders. "We missen een deel van de vaste klanten. Maar we zien ook nieuwe klanten. De oproepen om de plaatselijke winkeliers te steunen hebben resultaat. 'Ik koop nu bij jullie mijn kaas', krijgen we te horen", vertelt Schumacher.

De meermaals bekroonde kaashandelaar zou willen dat er wat meer waardering was voor winkeliers.
"De bedankjes  en het applaus zijn niet van de lucht. Zorgpersoneel,  politie,  brandweer en andere hulpverleners  worden massaal in de kranten en met speciaal soort reclameblokjes op radio en tv bedankt en dat is zeer terecht vind ik."

"Ook de supermarkten worden genoemd, de helden die aan het bijvullen zijn, om u en ons niet mis te laten grijpen naar onze boodschappen. Natuurlijk is dit een groot werk, maar er is ook een flinke omzetstijging die ik ze echt niet misgun. Maar van het winkelend publiek hebben ze weinig last. De klanten gooien hun karretjes vol rekenen af bij de caissière of zelfscan en zijn weer weg. Maar wij als versspeciaalzaken zoals de slager, bakker, kaasboer,  visboer,  bloemenboer en groenteboer hebben het veel  zwaarder, want er is geen enkele klant die het niet over de coronacrisis heeft."

"Sommige  gaan er luchtig mee om de ander ziet het zwaar in kortom je staat de hele dag te luisteren, te bemoedigen  soms met een brok in je keel of zelfs met tranen in de ogen." Dick Schumacher heeft al heel wat gesprekken gevoerd over corona. "'s Avonds ben ik versleten", bekent hij.
"Meeleven met de klant is onze kracht en daarom hebben wij ook zoveel trouwe klanten die wekelijks boodschappen doen op de Middenbaan en het zo aantrekkelijk maken om daar te winkelen.  Ook de mode en schoenenzaken  en andere non-food zaken hebben we daar bij nodig. Daarom wil ik graag dat ook deze collega-winkeliers in het zonnetje worden gezet door ze via deze weg een groot compliment te maken voor hun tomeloze inzet en hun luisterend oor, juist in deze moeilijke tijd."

Advertenties uit de krant