Cor van Gent.
Cor van Gent.

Eerbetoon aan de veilige Northrop NF-5

Algemeen

POORTUGAAL – De Northrop NF-5 was de veiligste straaljager die de Nederlandse luchtmacht heeft gehad. Misschien vliegen er in Turkije nog een paar laatste exemplaren rond. Cor van Gent schreef een standaardwerk over dit bijzondere vliegtuig.

Het is het twaalfde luchtvaartboek dat de inwoner van Poortugaal heeft geschreven. Hij schreef ook twee boeken over Rotterdam, maar luchtvaart is zijn passie. “Dat is al zo vanaf mijn prille jeugd. Als ik op school mocht tekenen, dan tekende ik vliegtuigen. Toen 9 of 10 jaar oud was fietste ik op Koninginnedag. Er kwam toen een groep vliegtuigen over. Ik heb mijn fiets aan de kant gegooid en heb met open mond staan kijken. Dat beeld is in mijn hoofd gefixeerd.”

Van Gent is gepensioneerd. Hij werkte als leidinggevende bij Multibedrijven in Rotterdam. Luchtvaart bleef altijd zijn hobby. “Als ik thuis kwam kon ik de knop omdraaien en me met hele andere dingen bezighouden.

In 1986 schreef Cor van Gent zijn eerste luchtvaartboek. Het ging over de F104 Starfighter. In 1992 volgde een boek over de NF-5. Enkele jaren geleden verscheen een nieuwe versie van het boek over de Starfighter. Nu is er dan ook een nieuw boek over de NF5. Van Gent schat dat er in het eerste boek vier jaar werk gezeten heeft. Voor de nieuwe versie die nu is uitgekomen deed hij twee jaar onderzoek. Het boek heeft meer (kleuren) foto’s dan het boek uit 1992. Ook bevat het meer informatie. Onder meer door contacten via Facebook is er nu veel meer bekend dan destijds.

De NF5 is om een aantal redenen bijzonder, legt de schrijver uit. Omdat fabrikant Northrop geen tijd had, werden de vliegtuigen gemaakt door Canadair in Canada. Daarbij werden allerlei Nederlandse vindingen gebruikt. Die werden later ook door Lockheed toegepast. “Daar heeft Nederland geen cent voor gekregen”, weet Van Gent.
Het toestel was makkelijk te vliegen en was bovenal zeer veilig. Het had twee kleine motoren (‘naaimachientjes’, noemt Van Gent ze), zodat de piloot bij een motorstoring altijd nog op halve kracht verder kon vliegen. De onderkant was helemaal glad, waardoor een noodlanding meestal goed afliep.

De Koninklijke Luchtmacht vloog van 1969 tot 1990 met de NF5. Daarna werden er kleine aantallen verkocht aan Griekenland en Venezuela. Tientallen vliegtuigen werden verkocht aan de Turkse luchtmacht. Daar werden ze onder meer gebruikt voor het demo-team Turkish Stars, dat ook in Nederland heeft gevlogen. De Turkse luchtmacht heeft zijn laatste NF5’s geconcentreerd bij de Turkish Stars. “Ze zijn nu echt de laatste toestellen aan het verslijten. Ik weet niet zeker of ze er dit jaar nog mee vliegen”, zegt Van Gent.

Met zijn boek heeft Cor van Gent een standaardwerk geschreven over de NF5. De presentatie in het Nationaal Militair Museum is helaas door de coronamaatregelen afgelast.

‘Northrop NF5’, door Cor van Gent telt 196 pagina’s en is in de boekwinkel te koop voor 34,95 euro. Het is een uitgave van Violaero (ISBN 978-90-8616-179-9)

Advertenties uit de krant