Dick Goedhart aan de telefoon bij de Kruidenier Koerier.
Dick Goedhart aan de telefoon bij de Kruidenier Koerier.

Mensen Maken Barendrecht (13): Dick Goedhart

Algemeen

BARENDRECHT - Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde. Hun inzet is door de toenemende zorgvragen en vergrijzing de komende jaren harder nodig dan ooit. In 2021 – het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet – komt in deze rubriek elke twee weken een vrijwilliger aan het woord. 

Vandaag is dat Dick Goedhart (75), telefonist bij de Kruidenier Koerier. 

Wat doe je?

“De Kruidenier Koerier is de boodschappendienst van KijkopWelzijn. Wij doen boodschappen voor mensen uit Barendrecht die dat zelf (tijdelijk) niet kunnen en een klein netwerk hebben. Zij kunnen een dag van bezorging kiezen en hun boodschappenlijstje doorgeven. Iedere dinsdag ben ik vanaf 9 uur op het kantoor van KijkopWelzijn. Sandra Smeets van de balie geeft mij de namen door van klanten die ik moet bellen. Dat zijn er maximaal acht, die ik dan bel en vervolgens werk ik de opgegeven boodschappen uit op de computer. Andere vrijwilligers gaan de boodschappen de dag erna bij de klanten bezorgen.
Doordat er soms langdurig contact is met de klanten, gebeurt het wel dat het al ver voorbij 13 uur is voordat het werk klaar is.”

Wat haalde jou over de streep om dit te gaan doen?

“In 2014 stond Peter Posthumus met een karretje op een braderie. Hij vertelde over zijn idee voor de Kruidenier Koerier en zei dat hij iemand nodig had voor de telefoon. Dat zag ik gelijk zitten en ik ben dus de eerste vrijwilliger. 

Ik was al bekend met het vrijwilligerswerk van KijkopWelzijn, want ik heb me ook ingezet als Schuldhulpmaatje. In mijn werkzame leven had ik banen in het bedrijfsleven en bij de overheid op financieel en administratief gebied. Zo kon ik mijn kennis blijven benutten.”

Wanneer maakt jouw inzet verschil voor de ander?

“Ik noteer niet alleen boodschappen, maar luister vooral naar de verhalen van de klanten. De meeste bellers zijn alleenstaande dames zonder kinderen of van wie de kinderen ver weg wonen. Voor hen ben ik een luisterend oor. Of het nu over het juiste merk antirimpelcrème gaat of over de akelige echtscheiding van hun kinderen.

 Omdat ik dit werk al zo lang doe, ‘ken’ ik mijn klanten. Dan weet je wat je wel en niet kan zeggen, bij wie je een grapje kan maken om haar op te monteren en bij wie je gewoon moet luisteren. Je krijgt echt een band. Nee, ik neem verdrietige verhalen niet mee naar huis. Als leidinggevende heb ik wel wat eelt op mijn ziel gekregen.”

Welke gebeurtenis is je bijgebleven?

“Ik ben ook chauffeur geweest bij Humanitas om hun cliënten van en naar het werk te brengen. Daarna reed ik twee keer in de week cliënten van IJsselmonde-Oost (Lavendel) van hun dagbesteding naar huis. Ik vond het heel jammer dat we daarmee moesten stoppen in verband met de coronacrisis, want ik vond het zo fijn om met die schatten van kinderen te rijden. 

Gelukkig kan ik nog wel iedere vrijdagmorgen mijn werk als maaltijdbezorger van de Riederborgh doen. Ook daar geniet ik van het contact met de mensen, al moeten we nu voor de deur blijven staan.”

Informatie

Wil je zelf ervaren hoe fijn het is om je in te zetten voor een ander? KijkopWelzijn zoekt nog een chauffeur voor de Kruidenier Koerier. Kijk kijk daarvoor op de site:
www.kijkopwelzijn.nl.

Of zoek naar een andere zinvolle taak op de vrijwilligersvacaturebank, www.
vrijwilligerswerkbarendrecht.nl
, tel. 0180-691802.

Advertenties uit de krant