Ria Severijns: 'Vaak kennen buren elkaar niet'.
Ria Severijns: 'Vaak kennen buren elkaar niet'.

Mensen Maken Barendrecht (19): Ria Severijns

Algemeen

BARENDRECHT - Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde. Hun inzet is door de toenemende zorgvragen en vergrijzing de komende jaren harder nodig dan ooit. In 2021 – het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet – komt in deze rubriek elke twee weken een vrijwilliger aan het woord. 

Vandaag is dat Ria Severijns (67) van de Advieslijn Woonoverlast.

Wat doe je?

“Iedere maandagmiddag bemens ik de Advieslijn Woonoverlast (voor Barendrecht bereikbaar via 088-3 777 600). Ik ben een luisterend oor voor mensen die overlast ervaren van hun buren, bijvoorbeeld van geluiden, afval en geparkeerde voertuigen. Ik vraag uit wat de beller gedaan heeft en zelf kan doen. Soms adviseer ik de buur om de wijkbeheerder van de woningcorporatie, de wijkagent of een hulpverlenende instantie te benaderen.”

” Als adviseurs proberen wij bellers vooral op een andere manier te leren kijken naar hun buren. Vaak kennen buren elkaar niet of hebben ze verkeerde ideeën over elkaar. Als ik een praktisch antwoord kan geven, kan ik al na tien minuten ophangen, anders duurt een gesprek vaak wel drie kwartier. Daarna maak ik een kort verslag. Indien nodig kan ik te rade gaan bij een coördinator van CoCon, de organisatie die voor Barendrecht de Advieslijn Woonoverlast en Buurtbemiddeling verzorgt.”

Wat haalde jou over de streep om dit te gaan doen?

“Eind 2016 vertelde een collega me over Buurtbemiddeling. Ik had er nog nooit van gehoord maar het sprak me aan dat onpartijdige vrijwilligers het contact tussen buren helpen herstellen. Toevallig stond die week in De Schakel een oproep voor buurtbemiddelaars in Barendrecht. Ik heb me toen meteen voor de cursus aangemeld en heb me daarna vier jaar als buurtbemiddelaar ingezet. Toen ik in december met pensioen ging, ben ik overgestapt naar de Advieslijn.”

“Je moet goed kunnen luisteren en samenvatten. In de cursus leer je dat en ook hoe je omgaat met mensen die zeer emotioneel zijn.”

Wanneer maakt jouw inzet verschil voor de ander?

“Als Advieslijn streven we er naar dat de mensen zélf het gesprek aangaan met hun buren, nu én in de toekomst. Belangrijk is te voorkomen dat een situatie escaleert en juridisch wordt. Daarom zoeken we samen naar waar de buren elkaar weer kunnen treffen.”

 ”Soms helpt het al dat ze hun verhaal kunnen doen. Vaak hoor ik: ‘Fijn dat u geluisterd heeft.’ Als iemand zijn eigen potentie ziet om met de buur de situatie op te lossen, is mijn dag goed. Ik vind het fijn dat dit werk me zicht geeft op hoe het gesteld is met de samenleving, ook buiten mijn eigen bevoorrechte ‘bubbel’.”

Welke gebeurtenis is je bijgebleven?

“We spreken eerst met de buur die zich meldt. Die geeft een bepaald beeld van de andere buur. Vaak spreken we die buur daarna ook. Eigenlijk verrast het iedere keer dat de tweede buur niet aan het beeld voldoet, maar een redelijk persoon is die zich wil inzetten om de situatie samen op te lossen.”

Informatie

Wil je zelf ervaren hoe fijn het is om je in te zetten voor het woonplezier van anderen? Kijk op www.buurtbemiddeling-barendrecht.nl of neem contact op via buurtbemiddelingbarendrecht@gmail.com of 088-3 777 600.

Of zoek naar een andere zinvolle taak op de vrijwilligersvacaturebank, www.
vrijwilligerswerkbarendrecht.nl, tel. 0180-691802.

Advertenties uit de krant