Paul Lelieveld op een van de stoomlocomotieven.
Paul Lelieveld op een van de stoomlocomotieven.

Maasoever Spoorweg hoopt op mooi jubileumjaar

Algemeen

BARENDRECHT – Het zou een mooi jubileumjaar kunnen gaan worden voor de Maasoever Spoorweg aan de Oude Maas. Maar hoe er kan worden gevierd hangt af van de maatregelen die op dat moment gelden.

door Arco van der Lee

Modelbouwvereniging Hoekse Waard, die de spoorweg beheert, bestaat veertig jaar. De Maasoever Spoorweg bestaat dit jaar dertig jaar. “We kijken hoe we dit kunnen vieren. Maar het is nog koffiedik kijken”, zegt modelbouwer Paul Lelieveld. Hij doet zijn verhaal in de werkplaats van de vereniging aan de Achterzeedijk. Lelieveld is zelf de trotse eigenaar van een stoomlocomotief. 

Op mooie dagen is de spoorweg langs de Oude Maas een druk bezochte attractie voor kinderen met hun (groot)ouders. Drukte en corona gaan niet goed samen. Dat had de afgelopen twee jaar gevolgen voor de modelbouwvereniging. 

Paul Lelieveld: “2020 is echt een lastig jaar geweest. We wisten toen nog niet goed hoe we met de maatregelen om moesten gaan. In 2021 hebben we best aardig gedraaid, ondanks alle maatregelen.” Door de aanpassingen moest er wel een groter beroep gedaan worden op de leden. “Voorheen was er op een dag twee man personeel nodig om de trein te rijden en de kaartjes te verkopen. Nu waren dat er vier of vijf.” De extra leden waren onder meer nodig om te zorgen dat het publiek voldoende afstand hield en om tussen de ritten de rijtuigen schoon te maken. De treinen mochten maar voor de helft worden bezet.

De Maasoever Spoorweg profiteerde er vorig jaar van dat door corona meer gezinnen naar de Oude Maas kwamen voor een wandeling. “Uiteindelijk vervoerden we minder bezoekers. Maar we mogen niet klagen”, concludeert Paul Lelieveld. 

Plannen
Bij de Maasoever Spoorweg worden voorzichtig plannen gemaakt voor dit jubileumjaar. “Met Pasen willen we weer gaan rijden. Maar dat hangt af van de regelgeving.”

“We hopen dat we dit jaar weer een open dag kunnen houden. Want dat is altijd hét feestje van de Maasoever Spoorweg.” De populaire kerstritten werden de afgelopen jaren afgelast. Misschien kunnen ze dit jaar weer doorgaan.

Door het nieuwe seinhuis kunnen de treinen tegenwoordig ook stoppen bij de werkplaats, waar de lok kan ‘omlopen’ naar de andere kant van de trein. Ook kan de baan in twee richtingen worden bereden. Er zijn drie plekken op de lijn waar treinen elkaar kunnen passeren. Het rijden in twee richtingen is al eens toegepast, toen als gevolg van de eikenprocessierups een deel van de baan niet bereden kon worden. 

Het seinhuis wordt al wel gebruikt, maar is nog niet officieel geopend. Hopelijk komt daar dit jaar gelegenheid voor. 

Laagdrempelig
Niet alleen met de spoorbaan gaat het goed, ook de vereniging is springlevend. De zestig leden kunnen hier naar hartenlust knutselen aan hun treinen en ermee rijden. Er wordt een recent stoomloc gereviseerd, de Nestor. “We willen die gebruiken voor een interne opleiding. Zodat meer leden de kennis van de oude stoomtechniek beheersen en daarna met de stoomlocs kunnen rijden.”

Er zijn ook jeugdleden bijgekomen. “Dat is een aanwinst voor de vereniging en voor de hobby. Ze zijn nu bezig om een treintje te bouwen en om seinen de onderhouden.”

“We zijn een laagdrempelige vereniging. Dat is onze kracht”, weet Paul Lelieveld. Er is zowel plaats voor mensen met een voorliefde voor bouwen als voor mensen die vooral graag met de trein rijden. En natuurlijk zijn er klussen waarbij iedereen een handje moet helpen. Zoals de activiteiten op en rond het station en het snoeien van de struiken langs het spoor. 

Informatie
Wie belangstelling heeft voor de vereniging kan eens langskomen. Kijk voor meer informatie op de site:

www.maasoeverspoorweg.nl

Het nieuwe seinhuis is bijna klaar.

Advertenties uit de krant