Deelscooters op de eerste dag van het gebruik in 2020, bij het gemeentehuis.
Deelscooters op de eerste dag van het gebruik in 2020, bij het gemeentehuis.

Maximaal tweehonderd ‘deeltweewielers’ in Barendrecht

Algemeen

BARENDRECHT – Er komt een maximum aan het aantal deeltweewielers dat in Barendrecht mag worden aangeboden. Dat schrijft wethouder Dirk Vermaat aan de gemeenteraad.

Sinds september 2020 kan in Barendrecht gebruik worden gemaakt van deelscooters. Daarnaast is er een deelauto bij het NS-station. De vervoermiddelen moeten bijdragen aan duurzame mobiliteit. In de praktijk zorgen de scooters voor ergernis, omdat ze op allerlei plaatsen worden achtergelaten.

Grip
Het college wil meer grip krijgen op het aanbod van deelvoertuigen en zo overlast voorkomen. Elk kwartaal komt er een evaluatie met de aanbieders. Zijn moeten dan een overzicht geven van hun prestaties in Barendrecht. Begin oktober is er een evaluatie over het derde kwartaal van dit jaar.

Er komt een vergunningsplicht voor deeltweewielers, die wordt vastgelegd in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Zo wil het college beter kunnen optreden tegen ongewenste situaties. Uitgangspunt is een maximum van 1 deeltweewieler per 250 inwoners. Dat komt neer op zo’n tweehonderd exemplaren. Deze zijn te verdelen over scooters, e-bikes en fietsen.

Er komt een veiligheidsplan, waarin staat hoe de aanbieders toezicht houden op hun deeltweewielers in de openbare ruimte en hoe ze optreden bij hinder.

Experiment
De scooters en fietsen kunnen nu op allerlei plaatsen worden opgehaald en achtergelaten. Dat leidt tot klachten over ‘verrommeling’ van de openbare ruimte.
Het college wil nu een proef doen. Naar het voorbeeld van de gemeente Rotterdam en metrostation Poortugaal komt er een experiment met omkaderde plekken waar de tweewielers mogen worden neergezet. Dat heeft voor de gebruiker het voordeel dat goed zichtbaar is welke deeltweewielers er beschikbaar zijn. Bovendien voorkomt het dat de tweewielers op allerlei plekken op straat worden neergezet.

Het nieuwe beleid moet de overlast verminderen en bijdragen aan duurzame mobiliteitskeuzes, aldus de wethouder.

Advertenties uit de krant