Dick Schumacher en zijn eerst klant Ina Bliek, met echtgenoot Walter.
Dick Schumacher en zijn eerst klant Ina Bliek, met echtgenoot Walter.

Dick Schumacher (De Weypoort) 40 jaar ondernemer

Algemeen

BARENDRECHT – “Mevrouw Bliek.” Kaasboer Dick Schumacher hoeft er geen moment over na te denken. Mevrouw Bliek was op 8 december 1982 zijn eerste klant. Ze kocht een pond belegen kaas in blokjes, omdat ze die dag 17 jaar getrouwd was. Inmiddels is het echtpaar Bliek 57 jaar getrouwd en viert Schumacher zijn 40-jarig jubileum.

Iets meer dan veertig jaar geleden werkte pas getrouwde Dick Schumacher als verkoper bij Paardekooper verpakkingen. Hij wilde graag voor zichzelf beginnen en ontdekte dat er hier en daar nog wel plaats was voor een kaaswinkel. Nadat vestiging in Ridderkerk niet was gelukt, opende hij winkel ‘De Kaasgigant’ op de Middenbaan (toen nog Dorpsstraat) in Barendrecht. Ongeveer op de plaats waar nu ’t Kruidvat is gevestigd.
De nieuwe ondernemer had zich goed voorbereid. “Ik ben bij een kaasboer in de leer gegaan. Maar het vak leer je pas door het te doen. De vragen van de klanten, daar meer je het meeste van.”

“Iemand vroeg naar raclettekaas. Dat was toen nog iets bijzonders. ‘Ik zoek het voor u op. Morgen weet ik het’, antwoordde ik. Thuis zocht ik dan in boeken en in een encyclopedie. Want internet was er nog niet. Ik had daarbij één geluk: als ik iets over kaas gelezen had, dan vergat ik dat niet.”

In 1992 verhuisde de winkel naar het huidige pand. Toen werd ook de naam De Weypoort aangenomen, genoemd naar een buurtschap bij Hazerswoude waar veel kaas vandaan komt. 

Schumacher is de Middenbaan dus trouw gebleven. “Ik zou niet ergens anders heen willen”, zegt hij beslist. “Mensen vinden het gezellig om hier over de straat te lopen. Maar we moeten er wel weer aan gaan werken.” 

Feestwinkel

“We zijn eigenlijk een feestwinkel”, zegt hij over De Weypoort. “Voor de prijs komen de mensen niet bij mij. Voor een verjaardag of voor in het weekend willen ze iets speciaals. En dat vinden ze hier.” Daarbij staat voor Dick de kwaliteit voorop. ‘Er is genoeg rommel te koop. Daar doe ik niet aan mee.”

Het aanbod aan soorten kaas is in de loop van de jaren groter geworden, de vraag werd anders. “Als mensen vroeger een stuk kaas van een kilo kochten, dan willen ze nu drie maal drie ons verschillende soorten kazen. De eetgewoontes zijn gewoon anders geworden. “

Dick Schumacher is één van de mensen achter de Rotterdamse Oude. Het is een populaire kaas waarvoor hij geschenkverpakkingen ontwikkeld heeft. Het bleek een schot in de roos. 

In de jaren negentig werd Dick Schumacher een aantal malen bekroond tijdens wedstrijden. “Dat heb ik de laatste twintig jaar niet meer gedaan. Maar als we met deze winkel weer mee zouden doen, dan scoorden we weer goed.”

“Topsport”, zo omschrijft Dick zijn vak. Voordat de winkel om half negen open gaat, hebben hij en zijn mensen het assortiment weer op orde gebracht. Daarbij is hij niet snel tevreden. “Want ik ben een perfectionist.” Hij heeft er geen moeite mee dat hij zes dagen in de week van zes tot zes werkt. 

Verbouwing

Na de feestdagen wordt De Weypoort verbouwd. De winkel wordt een stukje langer en wordt geheel vernieuwd. De extra ruimte wordt gebruikt voor een grotere koelcel en voor een ruimte waar cadeaus kunnen worden ingepakt. De winkel zelf wordt ook een stukje groter. 

Dick Schumacher kijkt uit naar de grotere winkel. Want hij blijft genieten van zijn vak. “En zo lang ik het kan, blijf ik het doen.”

Terug naar de eerste klant. Dick Schumacher wil bij dit verhaal graag met haar op de foto. Met één telefoontje heeft hij dat geregeld. Zodoende komen Ina en Walter Bliek op vrijdagmiddag naar de winkel. Dick Schumacher heeft voor hen een mooi cadeaupakket klaargemaakt. Met daarin ook blokjes belegen kaas. Net als veertig jaar geleden.

Advertenties uit de krant