Miranda van de Lagemaat, docent Nederlands op Portus Groene Hart.
Miranda van de Lagemaat, docent Nederlands op Portus Groene Hart. Foto:

School wil lezen van boeken stimuleren

Algemeen

BARENDRECHT – Wat kunnen scholen doen om jongeren te laten lezen? We vroegen het aan Miranda van de Lagemaat. Ze is docent Nederlands op Portus Groene Hart. “Ik vind het erg leuk om bij te kunnen dragen aan de leesontwikkeling van onze leerlingen, inspelen op de belevingswereld van de leerlingen en leesplezier is daarbij erg belangrijk”, zegt ze.

JONGEREN EN LEZEN
door Alondra Mauricio

Wat doet de school om het lezen bij jongeren te stimuleren? “We doen heel veel activiteiten. Zo organiseren we schrijversbezoeken in de onder- en bovenbouw. We verzorgen een workshop ‘Spoken word’, dat zijn gedichten en poëzie die worden voorgedragen. We proberen echt activerende werkvormen toe te passen. Zo gaan we met de leerlingen naar het Literatuurmuseum. 5 vwo volgt binnenkort een workshop over ‘De Top 40 van de Gouden Eeuw. Dat is een uniek project waar we samen met de Universiteit van Leiden mee aan de slag gaan.’ We laten ook veel keuzevrijheid”, licht ze toe. “Als je keuzes kunt maken en lezen daardoor leuk vindt, wordt de leesmotivatie vergroot.”

Wat betekent dat voor haar eigen lessen? “Ik probeer heel veel variatie aan te bieden in mijn lessen, zoals boekenspeeddates en voorlezen in de klas.” 

In eerdere verhalen in deze serie was er kritiek op de verplichte leeslijst in het middelbaar onderwijs. Hoe gaat Miranda van de Lagemaat met die lijst om?

“In de onderbouw is er geen verplichte leeslijst. In de bovenbouw zijn er wel afspraken over. Leerlingen moeten een bepaald aantal boeken gelezen hebben voor het examen. Dat zijn eisen vanuit de overheid. We laten de leerling in die leeslijst nog wel ruim voldoende keuzemogelijkheden”, legt Miranda van de Lagemaat uit. 

Bibliotheek 
Heeft de school een eigen bibliotheek? “We hebben nu een klein bibliotheekje”, zeg ze. “Leerlingen weten die bibliotheek niet altijd even goed te vinden, maar we hebben mooi nieuws: de school is nu bezig om een nieuwe en grote bibliotheek in te richten bovenin bij de aula. We willen meer bekendheid geven aan deze bibliotheek en hebben al heel veel mooie boeken aangeschaft voor alle leerjaren en niveaus. We zijn nu bovendien aan het inventariseren, ook in samenwerking met de bibliotheek van Het Kruispunt. We willen boeken op verschillende niveaus en onderwerpen bieden om die smaakbeleving te stimuleren.”

Engelstalige boeken 
Merkt Miranda van de Lagemaat een groei aan interesse aan Engelstalige boeken?

“Ik krijg nog niet zo mee dat die trend is ontstaan. We krijgen wel eens de vraag: ‘Mevrouw, mag het een Engels boek zijn?’, maar dat gebeurt niet zo heel vaak. Dat je leest vind ik van groter belang, dan dat het een Nederlandse schrijver is, maar dan moet het boek wel in het Nederlands vertaald en gelezen worden’, zeg ze. “Het ligt ook aan het leerjaar en niveau, want in de bovenbouw is Nederlandse literatuur sowieso het uitgangspunt.” 

Boek-Tok
Merken de docenten van de school de invloed van boek-tok bij de leerlingen? “Ik merk dat eigenlijk nog niet. Ik denk dat ze nu nog eerder gestimuleerd worden door ons als docent.”

Zijn ze wel van plan om er iets ermee te gaan doen? “We staan er zeker voor open om er iets mee te gaan doen. Zeker omdat sociale media enorm leven bij de leerlingen. Maar we doen het nog niet”, zeg ze. Waarom niet? “Je moet er goed in investeren en nadenken over hoe je zoiets het beste kunt inzetten. ” 

Persoonlijke voorkeuren
Miranda van de Lagemaat begon ooit als docent in het basisonderwijs. “Ik geef nu les in de onderbouw en dit jaar voornamelijk in het vwo, maar het kan zomaar zijn dat ik volgend jaar een havo- of mavo-klas lesgeef.”

Wat leest ze zelf graag?
“Ik merk, omdat ik veel in de onderbouw lesgeef, dat ik vaak Young Adult boeken pak. Ik pak ook een roman of andere boeken met wat meer literaire achtergrond, maar ik lees eigenlijk voornamelijk veel met mijn leerlingen.”
Ze is nu het boek ’54 Minuten’ van Marieke Nijkamp aan het lezen. “Alle docenten Nederlands mochten een boek uitkiezen om met de leerlingen aan de slag te gaan. We bespreken dan vervolgens met onze collega’s van Nederlands welke werkvormen we eraan gekoppeld hebben om van elkaar te kunnen leren en nog meer aandacht voor leesbevordering te hebben.”

Advertenties uit de krant