Afbeelding

De tirannie van Facebook

Column

Melvin is 15 jaar en zit in de vierde klas van het Dalton Lyceum. In zijn eerste column duikt hij in de wereld van Facebook, WhatsApp en adverteerders.

Door Melvin van der Vlies

"Niemand wordt 's ochtends wakker uitkijkend naar nieuwe advertenties en niemand valt in slaap denkend aan de advertenties die ze morgen zullen zien."
Dat is wat WhatsApp een paar jaar geleden zei toen ze de vraag kregen of ze ooit advertenties in de app zullen plaatsen. Maar vier jaar en een overname door Facebook later reageren ze hier heel anders op.

Twee weken geleden veranderde WhatsApp zijn gebruiksvoorwaarde waardoor het mogelijk word voor bedrijven om berichten naar klanten te sturen. Maar waarom doen ze dit plotseling?
Het antwoord is simpel, Facebook. Voor de overname door Facebook was het doel van de oprichters van WhatsApp altijd geweest om een app te ontwikkelen die goed is, geld zou besparen en het belangrijkste van allemaal; niet het zoveelste advertentie-verkoopkanaal zou worden. Ze zouden daarom ook nóóít informatie met Facebook delen. Want wat moet Facebook nu met jouw gegevens, als ze je toch geen advertenties kunnen sturen?

Na de overname door het wij-willen-zo-veel-mogelijk-winst-maken-Facebook hadden we het echter aan kunnen zien komen dat WhatsApp ook met advertenties zou komen, en daarmee gelijk jouw informatie met Facebook zou gaan delen.
Want in tegenstelling tot Facebook, dat al zijn inkomsten uit de verkoop van advertenties haalt, is WhatsApp nog steeds gratis.

Twee miljard gebruikers
Maar waarom zouden we het zomaar moeten pikken dat elke app die Facebook overneemt plotseling word volgestopt met reclames? Wij zijn toch de gebruikers van die apps en zonder gebruikers zijn ze in een keer failliet.
Dus waarom stoppen we niet gewoon met het gebruiken van WhatsApp en gaan we over op een andere gratis app waarmee je ook berichten kan sturen? Het enige probleem is dat de social media apps van Facebook Inc. bijna onmisbaar zijn geworden.

Wereldwijd worden Facebook en WhatsApp samen door meer dan twee miljard mensen gebruikt en het inkomen van heel veel mensen hangt tegenwoordig af van die apps.
Vorige week was nog op het nieuws dat er een nieuwe verzekeraar is voor schade tijdens festivals. Voor 3 euro ben je verzekerd en zodra je schade hebt of iets bent verloren hoef je alleen maar een berichtje te sturen via WhatsApp en alles wordt opgelost. Zonder WhatsApp kan die verzekeraar meteen opdoeken.

En er zijn nog veel meer voorbeelden van bedrijven die afhankelijk zijn van apps zoals WhatsApp. Die bedrijven zijn eigenlijk allemaal in de macht van Facebook. Facebook hoeft alleen de accounts van die bedrijven te blokkeren en al hun klanten zijn in een klap onbereikbaar.

Privacyschending
En dan heb je nog altijd het geval dat Facebook informatie over personen heeft waar menig inlichtingendienst jaloers op is.
Er worden tegenwoordig hele rechtszaken tegen Facebook gevoerd omdat zij over informatie beschikken die weer doorslaggevend kan zijn in een andere rechtszaak.

Maar waarom laten we het eigenlijk toe dat een bedrijf zoveel weet en kan? Bijna iedereen vind het privacyschending als de overheid toegang wil tot telefoons van mensen om zo meer informatie te krijgen. Maar niemand weet precies hoeveel informatie Facebook nu echt van je heeft.
Gelukkig is er nog wel de mogelijkheid om WhatsApp geen toestemming te geven om je gegevens met Facebook of bedrijven te delen door in de instellingen van WhatsApp bij account de schakelaar 'deel mijn accountinformatie' uit te zetten.
De schakelaar is daarna niet meer terug te zetten, dus mocht je écht uitkijken naar het krijgen van reclames op WhatsApp,, is het niet slim om dit te doen.

Advertenties uit de krant