Afbeelding

Arco: klachten

Column Column

De oogst van zomaar een week

Op maandag word ik gebeld door een bewoner van een appartement op de begane grond van een mooi flatgebouw. Verschillende van zijn bovenburen hebben glazen windschermen op hun balkon aangebracht. Zo nu en dan komt er eentje naar beneden. Meneer heeft het bij de gemeente gemeld, maar heeft de indruk dat men het daar niet serieus neemt.
“Ik heb Echt voor Barendrecht gebeld”, zegt hij. De complete correspondentie over het geval ligt nu bij de fractie.

Dinsdagavond in een zaal van het gemeentehuis. De raadscommissie Ruimte vergadert en een bewoonster van de Gebroken Meeldijk heeft zich gemeld als inspreker. Sinds een jaar valt de ene na de andere lantaarnpaal in de straat uit. ’s Avonds lopen mensen nu in het donker naar het station. Ze heeft al een jaar geleden de gemeente gebeld. Daar is men van mening dat het een gevalletje is voor Stedin. In ieder geval blijft het donker aan de Gebroken Meeldijk.
“Toen heb ik Echt voor Barendrecht gebeld”, vertelt ze. Bij de EVB kon men blijkbaar ook niet zorgen voor licht in de duisternis. Daar gaf men haar het advies om in te spreken bij de raadscommissie. Dan kon ze haar klacht rechtstreeks bij wethouder Vermaat neerleggen. Vermaat beloofde om met mevrouw op zoek te gaan naar een oplossing.

Woensdagochtend. Bij mij in de straat ligt een grote tak op de rijweg. ’s Nachts uit één van de bomen gewaaid. Gelukkig werd er geen voorbijganger geraakt. Het is niet voor het eerst dat dit gebeurt. Er is zelfs eens een complete boom omgevallen.
Eén van de bewoners probeert de ‘bomen-ambtenaar’ van de gemeente aan de lijn te krijgen, om haar beklag te kunnen doen. Helaas, geen gehoor. “Toen heb ik Echt voor Barendrecht maar gebeld.” Op tafel ligt het mailadres van gemeenteraadslid Roeland Bol. “Naar hem stuur ik alle correspondentie over de bomen.”

Drie mensen die hun nood klagen bij Echt voor Barendrecht. Of het helpt? Eigenlijk is dat niet het belangrijkste. Volgens mij is de hoofdzaak, dat mensen zich niet gehoord voelen door ‘de gemeente’.

Er zitten dus op het gemeentehuis mensen die met deze klachten aan de slag zouden moeten gaan. Wat zouden die doen? Hun werk wordt nu gedaan door EVB, omdat de burger daar meer vertrouwen in heeft. Toch merkwaardig. En soms onderneemt de gemeente wel actie, maar duurt het de burger te lang. 

Natuurlijk, er zijn ook gevallen waarin het wel goed gaat. In dezelfde week hoorde ik twee keer verhalen over een ambtenaar groenbeheer, die een probleem had opgelost. In beide gevallen werd mij verteld dat deze aardige man binnenkort met pensioen gaat.
Misschien kan hij net voor zijn pensioen nog even kijken naar de glazen windschermen, de kapotte straatverlichting en de bomen bij mij in de straat?

Advertenties uit de krant