Afbeelding

Arco: rondweg

Column Column

Alle partijen in de gemeenteraad zijn het voor de verandering eens een keertje ergens over eens. Dat alleen al is voldoende aanleiding voor een stukje in de krant.

De hartverwarmende harmonie is ontstaan rond de verkeersoverlast op de zuidelijke rondweg. Een jaar geleden stelden EVB en SGP-CU een motie op, waarin het college werd gevraagd om een proef met een vrachtwagenverbod op de Boezemweg, tussen de Stationsweg en de Ebweg. De motie werd destijds niet in stemming gebracht, maar is nu weer op tafel gekomen.

Bewoners langs de weg klagen al zeker sinds 2020 over het toenemende verkeer. Bovendien worden ze helemaal gek van de mannen in een midlifecrisis die op hun motorfiets voor een oorverdovend lawaai zorgen. Vooral op vrije dagen met mooi weer is het erg, vertelde bewoner Leo Harms in 2020. “Dan is het net of je in Zwanenburg woont, onder de banen van Schiphol.”

Nu kunnen we over de luidruchtige motorfietsen en sportwagens kort zijn: er zijn tegenwoordig camera’s die ervoor zorgen dat deze mensen een bekeuring op de mat krijgen.

De echte discussie gaat nu over het vrachtverkeer. Een onderzoeksbureau heeft in opdracht van de gemeente gekeken naar de gevolgen van een verbod op de zuidelijke rondweg. Het bureau waarschuwt voor extra vrachtverkeer op wegen die daarop niet zijn berekend, zoals de Barendrechtseweg.
Bewoners, verenigd in de Initiatiefgroep Stop Geluidsoverlast Zuidelijke Rondweg hebben zelf metingen gedaan tijdens de tijdelijke afsluiting van de weg, vorig jaar. Hun conclusie is dat het vrachtverkeer geen andere weg zoekt door het dorp.

Maar voordat de gemeenteraad de motie alsnog in stemming brengt, toch een paar twijfels.

De Kilweg ligt er al tientallen jaren. De rest van de zuidelijke rondweg is ook al geruime tijd klaar. De meeste omwonenden zijn er komen wonen, toen de weg er al lag. Wat dat betreft lijkt het een beetje op de situatie bij Schiphol. Ze hadden toch kunnen weten dat er over de rondweg verkeer zou rijden?

De gemeente Barendrecht is zelf betrokken bij de ontwikkeling van Nieuw-Reijerwaard. Hier vindt een groot deel van de Barendrechtse handel in aardappelen, groente en fruit een nieuwe plek. Bovendien wordt de komende jaren de wijk Stationstuinen ontwikkeld.

Deze ontwikkelingen zorgen voor extra vrachtverkeer. Maar als de gemeenteraad en de bewoners hun zin krijgen, zou al dat verkeer via de IJsselmondse Knoop en de gemeente Ridderkerk moeten worden afgewikkeld. Barendrecht groeit, maar de nadelen daarvan zijn voor de buren.

Is het niet logischer om langs de zuidelijke rondweg maatregelen te treffen om de overlast te verminderen? Het spoor hebben we overkapt. Dat leek ooit een veel te duur idee. Dat zou met de rondweg toch ook moeten kunnen? Misschien is het tijd voor een nieuwe motie.

Advertenties uit de krant