
Wijkagent Hanna de Swart: Missie Veiligheid
Column ColumnAfgelopen week stond in het teken van Missie Veiligheid. Een middag vol ontmoetingen, vragen, opdrachten en vooral enthousiaste en nieuwsgierige kinderen. Kinderen kregen de kans om kennis te maken het werk van de politie, brandweer, ambulance en handhaving. Van het koppelen van brandweerslangen tot het bekijken van een warmtebeeldcamera en van quizvragen tot het ontdekken wat er allemaal komt kijken bij hulpverlening en toezicht. Maar achter al deze activiteiten schuilt een belangrijkere missie.
Veiligheid gaat niet alleen over regels, uniformen of optreden wanneer er iets misgaat. Veiligheid begint bij contact, bij elkaar leren kennen, bij een gesprek en weten wie je kunt aanspreken als je ergens meezit. Daarom vinden wij het zo belangrijk om aanwezig te zijn in de wijk en in contact te staan met kinderen en jongeren. Niet alleen op de momenten dat er iets aan de hand is, maar juist op de gewone dagen. Door aanwezig te zijn ontstaat er vertrouwen. Kinderen en jongeren zien dat achter een uniform gewoon mensen staan die zich inzetten voor hun buurt.
Die verbinding is van grote waarde. Want een veilig wijk bouwen we niet alleen, maar dat doen we samen met bewoners, ouders, scholen, verenigingen en natuurlijk met de kinderen en jongeren die hier opgroeien.
Missie Veiligheid was daarom veel meer dan een leuke en leerzame middag. Het was ook een investering in contact, begrip en vertrouwen. Want als we elkaar kennen, weten te vinden en naar elkaar luisteren, dan maken we het verschil.

















