John Scheurkogel: ‘Veel mensen hebben de roos toen naast de televisie gezet. Uit bijgeloof’.
John Scheurkogel: ‘Veel mensen hebben de roos toen naast de televisie gezet. Uit bijgeloof’. Foto:
video

Feyenoordfans lopen warm voor Finaleroos

Algemeen

BARENDRECHT – De finalekoorts rond de ontknoping van de Conference League, op 25 mei in Albanië, heeft ook het Rozenpakhuys aan de Middeldijk in z’n greep. Eigenaar John Scheurkogel heeft de Finaleroos op de markt gebracht.

Deze rood-witte roos werd voor het eerst uitgebracht bij het landskampioenschap vijf jaar geleden. “Het is het zelfde type roos. Hij wordt nu weer nieuw leven in geblazen tot aan de finale”, vertelt Scheurkogel. “Veel mensen hebben hem toen naast de televisie gezet. Als bijgeloof.” Hij zelf trouwens ook. “Ik geloof er ook in.”
(Verhaal gaat verder na de video)


In de inloopkoelcel staat tussen alle andere soorten rozen de Kampioensroos klaar voor de klant. Er is zowel een lange roos, als een korter formaat. Die laatste is geschikt voor bloemstukken op tafel.

De roos kost 3 euro. “Er zit heel veel arbeid aan, dus het is een nette, schappelijke prijs”, legt John scheurkogel uit. “Deze rozen zijn gewaxed. Ze spuiten hem eerst wit, daarna rood-wit. En dan rondom het rood-wit een klein randje zwart. Zodat het echt de clubkleuren heeft van Feyenoord.”

Vijf jaar geleden heeft John Scheurkogel de roos op een zondagavond zelf ontworpen. Samen met een rozenkweker werd de bloem verder ontwikkeld.

In de vaas blijven de rozen twee tot vier weken goed, verzekert Scheurkogel. Je kunt de knop maanden tot jaren bewaren. “Er zijn mensen die hem nog hebben staan van een paar jaar geleden toen ze kampioen werden.”

Maandag brengt Scheurkogel rozen langs in de Kuip. Daar is een groot feest als de finale in Tirana plaatsvindt.

De roos is het hele jaar op bestelling leverbaar. Hij wordt onder meer gebruikt bij uitvaarten van Feyenoord-fans.

Bij het landskampioenschap zijn twaalf duizend rood-witte rozen verkocht. Bij het Rozenpakhuys merkt men nu al dat er weer veel belangstelling voor is.

Scheurkogel droomt ervan dat de roos in de Feyenoord fanshop verkocht mag worden. Maar dan moet er eerst overeenstemming met de club zijn over de naam. De naam ‘Feyenoord’ is beschermd. Daarom staat de bloem voorlopig nog als Finaleroos in de winkel.

Afbeelding
Afbeelding

Advertenties uit de krant