Afbeelding

Succesvolle pilot met containers voor The Greenery

Algemeen

BARENDRECHT – Op maandag 24 oktober werden voor het eerst drie containers van The Greenery via water vanaf de haven van Rotterdam naar Dutch Fresh Port in Barendrecht en Ridderkerk vervoerd.

Dit vervoer via water is een pilot van Dutch Fresh Port, uitgevoerd door Danser Group in samenwerking met European Gateway Services (EGS). Transport via water is een duurzame manier van vervoer en draagt bij aan de ambitie van Dutch Fresh Port voor een bereikbaar, verkeersveilig en duurzaam bedrijventerrein.

In deze pilot werden de drie containers bij de Rotterdam World Gateway (RWG)-terminal op de Tweede Maasvlakte vanaf een zeeschip op een binnenvaartschip van Danser Group geplaatst. Vervolgens zijn de containers over water vervoerd naar het Groenenboom Container Transferium in Ridderkerk, waar de huisvervoerder van The Greenery de containers naar het distributiecentrum van The Greenery in Barendrecht bracht.

Peter van der Schoot, Commercieel Directeur The Greenery Logistics : “De resultaten zijn positief: minder kilometers over de weg, minder emissie en geluid, betrouwbare aanlevering door spitsmijding en minder chauffeurskosten. De containers waren sneller beschikbaar dan vooraf gedacht. Ik ben erg enthousiast.”

Betrouwbaar

Ian van de Jagt, projectleider van de mobiliteitsagenda van Dutch Fresh Port, geeft aan dat de pilot bijdraagt aan een goed bereikbaar bedrijventerrein en een leefbare omgeving en aanzet om hierop door te innoveren. In het verleden is eerder geprobeerd het vervoer over water te stimuleren. Daarbij was Danser Group ook betrokken.
Marco Zwaap, General Manager Operations & Projects Danser Group: “De ervaringen uit het verleden hebben geleerd dat betrouwbaarheid van de verbinding essentieel is. Een binnenvaartschip kan op vaste tijden een zeecontainer ophalen vanaf de Maasvlakte. Zo is de Rotterdam Corridor ontstaan: een soort vaste busdienst waarop partijen kunnen opstappen. Dat maakt het aantrekkelijk voor bedrijven hieraan deel te nemen. Voldoende volume is wél een voorwaarde voor zo’n lijndienst.”

Ian van de Jagt: “De potentie van het gebied is enorm. In verschillende onderzoeken wordt gesproken over 30.000 containers op jaarbasis die naar Dutch Fresh Port komen en weer terug ingeleverd moeten worden. Uiteindelijk zou dit kunnen leiden tot 50.000 tot 60.000 minder vrachtwagen bewegingen op de weg in Rotterdam-Rijnmond en daarmee van enorme invloed zijn op de bereikbaarheid en leefbaarheid van Dutch Fresh Port. Vanuit Dutch Fresh Port gaan we daarom graag in gesprek met bedrijven om gebruik van deze verbinding over water te stimuleren. Hiervoor werken we samen met het programma NewWays Zuid-Holland.”

De initiatiefnemers: van links naar rechts ziet u: Ian van der Jagt, Babiche van de Loo, Bryn de Jong, Peter van der Schoot, Marco Zwaap, de initiatiefnemers van deze pilot.

Advertenties uit de krant