Rotterdam Centraal wordt het nieuwe eindpunt van tram 25.
Rotterdam Centraal wordt het nieuwe eindpunt van tram 25.

Kleine verbeteringen voor gebruikers openbaar vervoer in Barendrecht

Algemeen

BARENDRECHT – Het Vervoerplan 2025 van de RET heeft voor Barendrecht over het algemeen positieve gevolgen. Dinsdag 16 april sprak wethouder Vermaat over het plan met de raadscommissie Ruimte.

De wethouder hield de commissie voor dat de RET het nog steeds moeilijk heeft. “Het gebruik van het openbaar vervoer loopt nog 10 procent achter bij het gebruik voor de coronacrisis. En bij het autoverkeer is er een 20 procent toename. Dat is een treurige zaak.”

Bus

Buslijn 283 wordt aangepast, in verband met de grote drukte in de middag rondom het scholencluster aan de Zichtwei. De RET stelt voor om de middagspits te verlengen van 14 tot 17 uur nu, naar 13 tot 17 uur. De lijn wordt dan echter beperkt tot een verbinding tussen Zuidplein en station Barendrecht. Zo blijft de verbinding tussen Carnisselande en het station behouden.
Het nadeel is dat de bus vanaf het station niet doorrijdt door het centrum naar Kralingse Zoom. Verschillende partijen en de wethouder wezen erop dat zo studenten aan de Erasmus Universiteit gedupeerd worden.

Buslijn 187 krijgt een aangepaste route in verband met de bouw van de Stationstuinen. De bus rijdt nu via de Gebroken Meeldijk en de Koopliedenweg. Dat wordt een route via de Spoorlaan. Dit is overeenkomstig een afspraak die de gemeente heeft gemaakt met de RET.

Tram

Tramlijn 25 rijdt vanaf het Centraal Station niet meer door naar Schiebroek. Door deze inkorting zal er minder vertraging optreden, verwacht de RET. Het vervoersbedrijf gaat de lijnnummers van de trams wijzigen. De lijn naar Barendrecht – Carnisselande wordt lijn 5.
Kevin van Bommel (EVB) wees erop dat de eerste twee haltes van de tram in Carnisselande de zelfde vertrektijd hebben. Misschien dat zo de ‘ontzettend hoge snelheid’ van de trams wordt verklaard. Wethouder Vermaat is met de RET in gesprek over de veiligheid bij de tramkruisingen in Carnisselande.

Buurtbus

De goed bezette buurtbus 603 krijgt meer concurrentie van de snellere bus 283, als die een langere middagspits krijgt. De buurtbus rijdt alleen buiten de ochtend- en middagspits. De gemeente Barendrecht wil samen met de RET en de buurtbusvereniging kijken naar eventuele aanpassingen aan de dienstregeling.
Barendrecht vraagt bij de RET aandacht voor de verouderde apparatuur van buurtbus 603. In deze bus kan niet met OVPay worden betaald. De RET investeert niet in nieuwe apparatuur, omdat er voor de langere termijn geen afspraak met de gemeente is over de buurtbus. Er zou 600.000 euro nodig zijn. Barendrecht wil nusamen met de andere betrokken gemeenten, de regio MRDH en de RET overleggen over het lang termijn perspectief van de buurtbussen.

Toekomst

Voor de toekomst vraagt Barendrecht aandacht voor de bereikbaarheid van de Stationstuinen met het openbaar vervoer. De wijk ligt weliswaar naast het station. Er is echter busvervoer nodig voor de verbinding met de omringende gemeenten en delen van Rotterdam.

Door het inrichten van een overstappunt nabij de A29 wil Barendrecht een betere aansluiting krijgen op het openbaar vervoer naar onder meer de Hoeksche Waard.

Barendrecht blijft erop aandringen om de Tweede Heinenoordtunnel te gebruiken voor het openbaar vervoer. De tunnel was ooit bedoeld voor het landbouwverkeer, maar dat is er steeds minder. Volgens wethouder Vermaat is Rijkswaterstaat er nog niet erg enthousiast over. Technisch is het geen probleem, want bij werkzaamheden in de ‘grote’ tunnel wordt de Tweede Heinenoordtunnel al gebruikt voor bussen. Wethouder Vermaat beloofde weer eens contact op te nemen met zijn collega in de Hoeksche Waard.

Op verzoek van Marcel van Prehn (D66) zal de wethouder bij de RET nog eens de informatievoorziening aan de orde stelen. Als zowel het haltebord als de app aangeven dat er een bus komt, wil dat niets zeggen. “Er komt gewoon geen bus opdagen”, is de ervaring van Van Prehn.

Arjan Stolk (SGP – CU) wil graag een discussie over gratis openbaar vervoer voor de minima. Die discussie werd verwezen naar het minimabeleid.

Advertenties uit de krant