Wethouder Peter Luijendijk:
Wethouder Peter Luijendijk: "Ik dacht twee jaar geleden, 'Van wie is die grond eigenlijk?'"

Wethouder Peter Luijendijk: 'Ik zou voorstander zijn van 'Barendrecht first''

Algemeen

BARENDRECHT - Het idee om ten oosten van het NS-station honderden woningen te bouwen, heeft nogal wat reacties op geleverd. Naar aanleiding van opmerkingen van lezers van De Schakel over dit plan 'Stationstuinen' stelden we vragen aan wethouder Peter Luijendijk.

Wat dacht u als u op het station naar buiten keek?

"Ik dacht twee jaar geleden, 'Van wie is die grond eigenlijk?' Het blijkt voor een deel van de gemeente te zijn en voor een deel van een ondernemersfamilie. Die heeft daar panden gehad, maar het grootste deel ligt braak." Aanvankelijk dachten de wethouder en zijn medewerkers aan een bestemming voor de groente- en fruithandel (AGF-sector). "Later zijn we verder gaan denken, want hier liggen wel kansen. We hebben mensen die uit de trein komen en mensen die op het bedrijventerrein werken, vragen gesteld. Dat is het begin geweest."

Is het een Barendrechts plan?

"Het is echt in Barendrecht begonnen. Maar als je een bedrijventerrein van bestemming wilt veranderen, dan heb je de provincie nodig."

Welke kansen biedt dit plan?

"Voor de groep tussen de 20 en 30 bieden we in Barendrecht nu bijna geen woningen. Dat geldt ook voor senioren met een smalle beurs." Luijendijk ziet dit als een kans om voor deze groepen te bouwen. "Maar je moet hier niet gaan wonen als je je auto bij huis wilt neerzetten."

Luijendijk ziet ook kansen voor het onderwijs. "Er zijn MBO's die zich oriënteren op de AGF-sector. Daar zijn bijna geen opleidingen voor. Het onderwijs en het bedrijfsleven zijn elkaar daarbij echt aan het vinden. En met The Greenery hebben wij een wereldspeler in huis."

Krijgen Barendrechters een kans om hier te gaan wonen?

"Ik zou een voorstander zijn van 'Barendrecht first', maar ik weet niet of dat kan. Bij de eerste uitgifte van woningen hebben we mogelijk wel een vinger in de pap. Dat zal ik onderzoeken."

Wordt er gebouwd voor ouderen?

"Dat is wel de bedoeling. Maar dan heb je voorzieningen nodig. Dat maakt het iets moeilijker. Maar ik zie bij het station wel iets ontstaan, bijvoorbeeld een AH To Go. En waarom zou Happy Italy hier geen vestiging kunnen krijgen."

Hoe hoog wordt er gebouwd?

"Dat kan makkelijk zes of zeven hoog. Dat leggen we vast in de gebiedsvisie."
Komen er sociale huurwoningen?

"Ik zie hier een mix ontstaan. En allerlei typen woningen door elkaar heen geeft de mooiste mix."

Komen er meer parkeerplaatsen voor treinreizigers?

"We gaan aan het parkeerdek nog wat plaatsen toevoegen en bij de woningen zelf zullen parkeerplaatsen moeten komen." Luijendijk wil voorkomen dat mensen uit de directe omgeving met de auto naar het station reizen. Ook zoekt hij naar een manier om misbruik tegen te gaan. "Er zijn nu mensen uit de Hoeksche Waard die drie weken met vakantie gaan en dan hun auto hier parkeren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bij metrostation Slinge parkeer je gratis, op vertoon van je vervoersbewijs. Dan voorkom je dat. Maar dat moeten we eerst met de raad bespreken."
Het is uitgesloten dat de nieuwe wijk een zelfde parkeernorm krijgt als andere Barendrechtse wijken.
"Wil je twee auto's voor de deur? Dan is de wijk niet geschikt voor jou."
Hoe wordt de verbinding van de wijk met het centrum?

"We hebben al de langzaam verkeerstunnel in de Gebroken Meeldijk. Ik zie ook nieuwe loopbruggen voor me naar het dakpark. Dat zal meer gebruikt gaan worden. Maar het is allemaal niet voor de auto."

Hoe ziet de omgeving van het station er over tien jaar uit?

"Ik hoop dat er dan een wijk staat met een eigen identiteit en dat men uit de regio komt kijken hoe we het hier hebben gedaan.'

Op 8 oktober staan de Stationstuinen weer op de agenda van de raadscommissie Ruimte. Begin 2020 zou er een Gebiedsvisie ontwikkeld kunnen worden. 

Een illustratie uit het 'Koersdocument De Stationstuinen' .

Advertenties uit de krant