Ad Vijfvinkel: 'Verkopen is het allermooiste dat er is'.
Ad Vijfvinkel: 'Verkopen is het allermooiste dat er is'.

Jubilaris Ad Vijfvinkel wil mensen verwennen

Algemeen

BARENDRECHT - In de winkel worden bloemen bezorgd en zijn kantoor is versierd. Dat Ad Vijfvinkel deze maand zijn veertig jarig jubileum viert bij Vijfvinkel Schoenen op de Middenbaan, blijft niet onopgemerkt.

door Arco van der Lee

Toen Ad Vijfvinkel in 1980 hier aan het werk ging in de winkel, was dit deel van het winkelcentrum net autovrij gemaakt. De Middenbaan heette ook nog gewoon Dorpsstraat.

“Toen ik hier kwam was de winkel van mijn vader. Hij is nu 88”, vertelt de jubilaris. De familie Vijfvinkel is al sinds 1650 te vinden in Barendrecht. De huidige winkel werd door grootvader in 1931 gesticht. “Als kind kwam ik hier altijd graag. Ik vond het leer lekker ruiken. Toen ik een jaar of 14 was heb ik hier vakantiewerk gedaan, zoals veters in schoenen rijgen.”

School

Op de Middelbare Detailhandelsschool in Rotterdam trof Ad andere kinderen van Barendrechtse ondernemers, zoals Ad Onnink, René Baan en Henk Hagendoorn.

Na een tijdje elders gewerkt te hebben, kon Ad Vijfvinkel in 1980 in de schoenenwinkel aan het werk. “We zouden wel kijken hoe het loopt om samen te werken met mijn vader. Dan was er ook nog Theo Moerkerken, de bedrijfsleider. Er waren dus al twee baasjes. Maar het ging verrassend goed.”

De winkel had in het begin van de jaren tachtig een afdeling met sportkleding op de eerste etage en een discountzaak in het naburige pand. “Er waren toen minder winkels, met diverse woningen er tussen. Ook waren er meer plaatselijke ondernemers en had elke winkel z’n eigen gezicht. Iedereen was lid van de winkeliersvereniging, want anders hoorde je er niet bij. Het is nu niet per se minder, maar wel anders.”

Plezier

Na veertig jaar werkt Ad Vijfvinkel nog steeds met plezier in de winkel. Wat houdt het leuk? “Elk half jaar hebben we een nieuwe collectie en nieuwe uitdagingen. Het is leuk om met mensen om te gaan. En verkopen is het allermooiste dat er is. Dat gaat niet vervelen, het blijft gewoon leuk.”

“In 1998 is mijn vader gestopt. Toen zijn mijn vrouw Yda en ik met de zaak verder gegaan. We vullen elkaar erg goed aan.’

“Mensen willen verwennen”, zo omschrijft Ad Vijfvinkel de filosofie van de winkel. “Dat doen we graag en dat wordt gewaardeerd. Zeker in deze tijd is dat belangrijk.”

Voor de winkel is de steeds grotere oudere doelgroep belangrijk. “Dat is ook de groep klanten die graag advies wil hebben en niet snel op internet koopt.” De mensen die wel schoenen zoeken op internet, komen daar ook Vijfvinkel tegen. De winkel heeft een ‘digitale etalage’ en is actief op social media. “Het is belangrijk om jezelf ook daar te laten zien. Mensen komen toch minder makkelijk binnen door corona.

Als zijn 40-jarig jubileum achter de rug is, kan Ad Vijfvinkel zich al verheugen op de volgende mijlpaal. Op 1 april 2021 bestaat de winkel 90 jaar.

www.vijfvinkelschoenen.nl

Advertenties uit de krant