Afbeelding

Arco: chocoladeletters vermist

Column Column

Elke avond is op televisie te zien dat de wereld in brand staat. Maar ik maak me vooral zorgen over zes vermiste chocoladeletters.

Het leek me leuk om vrienden in Duitsland te verrassen met wat choladeletters. Dat is voor hen een exotische lekkernij. Op de Middenbaan leverde ik half november het doosje in bij een postagentschap. Met een Track & Trace-bonnetje in de hand verliet ik het pand. ‘Overkomstduur: tussen 2 en 3 werkdagen’ stond erop. Dat wekte vertrouwen.

Na een paar dagen toch eens de QR-code op het Track & trace-bonnetje ingescand. “We hebben het bezorgmoment niet gehaald vandaag. Sorry”, was de melding die ik kreeg. Maar het pakje zou op 28 of 29 november worden bezorgd. Geen probleem dus.
Een paar dagen later werd er gemeld dat er door de Sinterklaasdrukte vertraging kon ontstaan. Maar het pakje zou nog steeds op 28 of 29 november worden bezorgd.
Begin december meldde Track & Trace nog steeds dat het pakje op 28 of 29 november bezorgd zou worden. Vreemd.
Navraag doen bij PostNL is lastig. Je komt terecht in een chat die voorgeprogrammeerde antwoorden geeft. De computer verzekerde me dat het pakje inmiddels in het buitenland was en op 28 of 29 december bezorgd zou worden. Die computer moet eens nodig opnieuw opgestart worden.
Na nog eens keer de hele conversatie met de computer afgewerkt te hebben, kreeg ik de vraag ‘Wilt u contact met een van onze medewerkers?’ Nou, graag!
Chatten met een medewerker leverde op dat de klantenservice een ‘onderzoek buitenland’ instelde. Het pakje bleek niet meer in Nederland te zijn. In Duitsland was het bij bezorger Hermes nooit aangekomen. “We vinden dit vervelend voor u en bieden hiervoor onze excuses aan.” De portokosten worden teruggestort.

Blijkbaar gaat er momenteel meer niet goed met het verzenden van pakjes. Een pakje uit Duitsland kwam tot een sorteercentrum in Nederland. Daar werd het doodleuk weer naar Duitsland retour gestuurd. Met 10 euro strafport.

En dan zijn er de bezorgers die zogenaamd aan de deur zijn geweest. “Helaas troffen we u niet thuis”, is het dan. Terwijl je zeker weet dat je op dat tijdstip thuis was. Of je haalt je pakje op bij een afhaalpunt. Maar dat blijkt ermee gestopt te zijn. “We hebben alle pakjes retour gestuurd”, kreeg een verbaasde klant te horen.
Of een bezorger die een briefje in de bus deed met daarop dat het pakketje in de tuin gelegd was, terwijl de betreffende dame helemaal geen tuin heeft. Na lang zoeken vond ze het tussen de struiken in de tuin van de onderbuurman.

Is dan alles hopeloos? Nee, zeker niet. Soms komen pakjes ineens weer tevoorschijn. Zo heb ik eens eind februari een kerstcadeautje ontvangen. Een boek uit het buitenland deed er maanden over. De bestelling was al geannuleerd, toen het alsnog werd afgeleverd. Het zou mij niet verbazen als de chocoladeletters met de komende Paasdagen alsnog worden bezorgd. Of volgend jaar misschien.

Advertenties uit de krant