t Vlak is nu nog vooral een parkeerplaats.
t Vlak is nu nog vooral een parkeerplaats.

Beslissing nadert voor ’t Vlak

Algemeen

BARENDRECHT – Het uur van de waarheid nadert voor ’t Vlak, het verwaarloosde pleintje in het centrum. Er tekent zich een meerderheid af om er een autovrij ‘verblijfsplein’ van te maken. Dat bleek dinsdag bij de raadscommissie Ruimte. 

Alle partijen zijn het er over eens dat ’t Vlak opgeknapt moet worden. De keuze is inmiddels teruggebracht tussen een variant waarbij het plein helemaal autovrij is (variant 4a), een variant waarbij het verkeer wordt afgewikkeld via een straat voor het winkelrijtje met de snackbar en de chinees (4b) en een combinatie (beginnen met 4b en daarna 4a) die het college voorstelt.

De keuze is ingewikkeld, omdat bij een compleet autovrij Vlak (4a) het verkeer wordt afgewikkeld achter het winkelrijtje in plaats van ervoor. Dan moet het oude pand van makelaar Remax aan de Binnenlandse Baan worden gesloopt om een toegangsweg te maken. Bovendien moet de gemeente garageboxen kopen die wordt gebruikt door bedrijven op ’t Vlak. Dat kost tijd. Daarom stelde wethouder Nico Bults dinsdag aan de raadscommissie Ruimte de variant voor waarbij eerst het plein gedeeltelijk autovrij wordt (4b) en als het Remax pand en de garageboxen weg zijn, alsnog de autovrije variant 4a wordt uitgevoerd.

Namens bewoners en bedrijven van ’t Vak drong bewoner Corma Bezemer aan op een ontsluitingsweg voor het winkelrijtje langs (4b). Zij benadrukte dat bedrijven de garages nodig hebben voor opslag. Henk Wander, de buurman van het Remax-pand, waarschuwde dat variant 4a veel meer gaat kosten dat het college de raad heeft voorgerekend.

Ada Dekker (GroenLinks) kondigde aan dat haar fractie tijdens de beslissende vergadering van de gemeenteraad gaat voorstellen om te kiezen voor een autovrij plein (4a). “Het is een prachtige kans om ’t Vlak te veranderen van een verkeersplein in een verblijfsplein.” Het past volgens haar ook bij de uitkomst van enquêtes die zijn gehouden over de toekomst van het plein.
Ook Miranda Mes (EVB) kiest voor 4a. “Het past het beste bij wat wij willen: een mooi, open, groen verblijfsplein.” Daarmee tekent zich een meerderheid af voor de compleet autovrije variant 4a.

Johan Lengkeek (CDA) komt juist met een voorstel om variant 4b uit te voeren. Als wordt gekozen voor het voorstel van GroenLinks verwacht hij dat er jarenlang niets gebeurt omdat de verwerving van de garages en andere eigendommen lang gaan duren. Tsjimmie Klos (SGP/CU) is het met Lengkeek eens. Het compromis van het college vindt ze ‘omslachtig, tijdrovend en duur’.

Een aantal partijen gaf dinsdag nog geen definitief oordeel. Matthijs van der Welle (VVD) neigt naar steun voor het CDA-voorstel. Hij waarschuwde dat bij variant 4a een woning wordt gesloopt en de oprit van de Middenbaan complexer wordt gemaakt.
Marcel van Prehn (D66) voelt wel voor het voorstel van zijn partijgenoot wethouder Bults. Maar hij gaat nog eens praten met GroenLinks.
Manpreet Chand (PvdA) steunt het voorstel van het college. Hij vroeg wethouder Bults om vooral goed na te denken over het concept voor het plein. Hij ziet wel wat in een gezamenlijk terras voor alle horeca van ’t Vlak. “Het aan de bar bestellen van een biertje is zo 2019. Tegenwoordig gaat dat met een QR-code aan tafel.” Bults beloofde er over te gaan praten met de ondernemers.
Winnie Hofland (fractie Winnie Hofland) vroeg de wethouder rekening te houden met de overlast door brommers en scooters.

De autovrije variant 4a heeft ook de voorkeur van wethouder Bults. Maar hij wil eerst beginnen met 4b, zodat dan snel begonnen kan worden met het aanpakken van het plein. Als de aankoop of onteigening aan de kant van het Remax-pand klaar is, kan alsnog 4a worden uitgevoerd. Hij vertelde met alle ondernemers gesproken te hebben. Zij zijn verdeeld.

De beslissing valt in de vergadering van de gemeenteraad op dinsdag 26 januari.

Advertenties uit de krant