Woensdag is er met een graafmachine onderzoek gedaan. (foto: Arco van der Lee)
Woensdag is er met een graafmachine onderzoek gedaan. (foto: Arco van der Lee)

Graven naar oorzaak verzakking bij station Barendrecht

Algemeen

BARENDRECHT - Het bedrijf Deltares is in opdracht van ProRail en samen met de gemeente Barendrecht, een grondonderzoek gestart naar het spoortalud bij station Barendrecht.

Het talud is op verschillende plekken verzakt en er zitten gaten in de grond. De verzakkingen doen zich vooral voor bij de nooduitgangen en aan de bovenrand. Voor de veiligheid is het talud afgezet met hekken. “Dit is uiteraard een onwenselijke situatie. Daarom zoeken we uit wat de verzakkingen en gaten veroorzaakt, zodat we dit kunnen oplossen”, aldus een medewerker van ProRail.

Recent zorgen de gaten nog voor een gevaarlijke situatie. Na de sneeuwval waren mensen langs de hekken gekropen om van het talud af te kunnen glijden.

Voor het onderzoek wordt de nooduitgang ter hoogte van het busplein uitgegraven. Met behulp van een grondradar hebben deskundigen dinsdag gekeken waar er beschadigingen in het talud zijn. Woensdag is het onderzoek voortgezet met een graafmachine. “Het is CSI-Barendrecht”, zegt Arjan Venmans lachend. Hij is senior onderzoeker bij Deltares.

Bij ProRail wordt verwacht dat het nog enkele maanden duurt voordat er meer bekend is over de oorzaak van de verzakkingen. “In juni verwachten we de resultaten van het onderzoek. We streven ernaar om dan korte termijn-maatregelen te kunnen nemen, zodat de hekken weg kunnen. Ook hopen we dan meer te vertellen over mogelijke structurele oplossingen.”

De overkapping voorkomt geluidsoverlast door de negen sporen die langs Barendrecht lopen. De bouw begon in 2000. Het bouwwerk bestaat uit betonnen muren met een betonnen dak. Aan de zijkant is een talud gemaakt van piepschuim, dat is afgedekt met aarde en gras.

In 2005 werd het nieuwe station in gebruik genomen, maar toen was de kap nog niet helemaal klaar. Toen de Betuweroute in 2007 officieel werd geopend, was de hele kap klaar.
Voor de overkapping zijn 10.000 heipalen gebruikt.

Een video over dit project is vanaf vrijdag 12 uur te zien op BAR TV, op de social media kanalen van De Schakel en op de website. 

Het talud is afgezet met hekken. (foto: Arco van der Lee)
(foto: Gerrit Serne / ProRail)
(foto: Gerrit Serne / ProRail)
(foto: Gerrit Serne / ProRail)
(foto: Arco van der Lee)
(foto: Arco van der Lee)

Advertenties uit de krant