Goederentrein. (archieffoto)
Goederentrein. (archieffoto)

Drie chloortreinen rijden door Barendrecht

Algemeen

BARENDRECHT – In de maand april rijden er drie chloortreinen door Barendrecht. Daarmee komt naar verwachting een eind aan het vervoer van chloor per spoor. Burgemeester Van Belzen heeft de gemeenteraad geïnformeerd over het transport.

In april vervoert het bedrijf Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) maximaal circa 2160 ton chloor per trein naar haar vestiging in de Botlek.

“Er zullen ongeveer 3 transporten plaatsvinden. Het transport vindt plaats omdat de chloorfabriek van Nouryon in de Botlek vanwege gepland onderhoud tijdelijk buiten gebruik is. Het transport vindt plaats via de Betuweroute”, schrijft de burgemeester.

Door de Betuweroute te gebruiken in plaats van de route over het gemengde net, worden in Nederland minder grote bevolkingsconcentraties gepasseerd. Daarnaast is de Betuweroute zeer goed toegerust op het transport van gevaarlijke stoffen.

Veiligheid

Chloor wordt onder meer gebruikt om kunststof te maken. Voor 2006 reden er regelmatig ’s nachts chloortreinen naar fabrieken in de regio Rotterdam. In verband met de veiligheid leidde dat tot protesten. Overleg tussen de overheid en AkzoNobel leidde tot een afname van het aantal chloortreinen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2018 in samenwerking met Nouryon gewerkt aan een akkoord om de resterende incidentele chloortransporten definitief te kunnen beëindigen. Overeengekomen is dat in 2021 de incidentele chloortransporten zullen worden beëindigd. De nu te vervoeren hoeveelheid chloor is in overeenstemming met de maximale hoeveelheid die in het convenant is overeengekomen. Het chloor is nodig omdat de installatie in de Botlek in onderhoud is. Er moet daarom chloor worden aangevoerd uit Duitsland.

Chloortransporten zijn toegestaan en vallen binnen bestaande wetten en regels. Uit veiligheidsoverwegingen wordt chloor alleen in speciaal daarvoor samengestelde goederentreinen vervoerd. Deze treinen voldoen aan hoge technische eisen. Er is een continu meld- en volgsysteem en het vervoer vindt ononderbroken plaats naar de afnemer Nouryon. De Betuweroute is bovendien de veiligste spoorroute door Nederland.

Advertenties uit de krant